Kvůli lepší přehlednosti a úrovni tohoto webportálu dodržujte prosím tato pravidla.
Son-Rise
Ráda bych tu nadhodila jedno téma, které možná trochu čišelo z mý dřívějších příspěvků, ačkoliv jsem v žádném svém článku toto zaklínadlo nevyslovila. Je to Son-Rise.
Včera večer jsem narazila na diskuzi k článku z časopisu Instinkt. 15.ledna vyšel článek o autismu, přesněji řečeno o české rodině, která chce odjet na kurz Son-Rise do USA. Potřebné statisíce chce získat (nebo už získala nevím) od dárců a sponzorů
Já jsem bohužel článek nečetla. Na webu časopisu Instinkt je jenom jeho ukázka. Co mne však zaujalo byla následná bouřlivá diskuze na fóru tohoto časopisu. Najdete ji tady http://instinkt.tyden.cz/dopisy/frm.asp. Zejména to, jak se zastánci Struktury pustili do polemiky na téma "Proč píšete o něčem, co dozajista nepomáhá."
Když jsem si přečetla na Internetu něco o Son-Rise, pořád jsem nechápala, o co jde. Doporučení práce s autistou (joining, motivace, nadšení) jsou to základní, co se svým synem dělám. Kdybych s ním takto nepracovala, vůbec by se mnou nekomunikoval. Pořád jsem nechápala, co za tím vším je, ale později mi došlo, že to je CELÉ.
Teprve když jsem viděla práci s autisty pod taktovkou struktury, hlavně tedy tu část, kterou absolutně nepřijímám..práci za odměnu, uvědomila jsem si v čem je Son-Rise pro mne přijatelnější.
Snaží se totiž vtáhnout dítě do NAŠEHO světa, narozdíl od Strukturovaného učení, které vystavuje dítěti svět UMĚLÝ, i když pravda, takový, ve kterém se umí pohybovat.
Když jsem si pak přečetla knihu od Donny Williams: Nikde nikdo (http://www.postizenedeti.cz/content/nikdo-nikde-donna-williams), jakobych tam viděla paralely právě se Son- Rise. Popisuje své rané dětsví a to, co jí bylo a nebylo příjemné, co vnímala a co vnímat nechtěla. Nemyslím, že by svou knihou chtěla Son-Rise propagovat. Ale pro mne jakoby se stalo.
Nemyslím si, že je nutné platit staticíce za absolvování programu. Principy Son-Rise jsou jasné a dají se podle mne dělat doma a zdarma.
Když jsem před rokem mluvila se speciáním pedagogem (příznivcem Struktury), ptala jsem se ho, co s Ríšovou zálibou v písmenech a číslech, jestli ho v tom mám podporovat. Řekl mi, že rozhodně ne, že to má dostat jen za odměnu. Nedala jsem na něj, ale na svůj instinkt a rok jsme Ríšu v jeho zálibě podporovali.
Dnes večer, před usnutím, přečetl místo mne leporelo o Palečkovi. Čtení mu pomůže mluvit a chápat lidskou řeč. Jsem si jistá.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- 4066x přečteno
What links here
Žádné příspěvky nenalezeny
Dnešní oblíbený obsah
Archív článků
- Únor 2008 (4)
- Březen 2008 (2)
- Duben 2008 (6)
- Květen 2008 (1)
- Červen 2008 (1)
- Červenec 2008 (3)
- Říjen 2008 (10)
- Listopad 2008 (10)
- Prosinec 2008 (7)
- Leden 2009 (39)
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- následující ›
- poslední »


materiály k son-rise
Na stránkách son-rise www.autismtreatmentcenter.org klikněte na getting started a pak na request a free brochure. Pošlou vám docela objemnou brožurku, bylo u toho i DVD s filmem BBC o chlapci, který úspěšně podstoupil son-rise. Mám ji doma, je tam docela dost informací, pravda, v angličtině.
Ad čtení: jsem rozhodně PRO čtení. Je to opravdu skvělý nástroj, jak dostat řeč dětem "do hlavy" hned dvěma kanály: sluchem a zrakem. Řeč je totiž řeč, ať je psaná nebo mluvená. Čtení rozvíjí také inteligenci. A čím je dítě mladší, tím se naučí číst rychleji a bez námahy. Mohu doporučit z vlastní zkušenosti.
Ad odměny: také nesnáším odměny pro cvičené opičky. S Vojtou se to pokoušejí dělat ve škole, když jsme na konzultaci (máme jinak domácí školu) - rozinky atd. Doma používáme jedinou motivaci: projevení radosti, pochvalu, respekt a uznání.
Zdravím všechny!
Olga
Malý příspěvek k tématu
Myslím, že naprosto vše už bylo řečeno z obou stran (ze zastánců obou přístupů k autismu) právě v komentářích Instinktu, takže to nemá cenu nějak rozebírat.
Já sama určitě nehodlám (alespoň zatím) jet na žádné těžce placené kurzy, ale spíš sbírám informace, a to z obou stran (vlastně ze 3, jak tam (na Instinktu) podotkl jistý tatínek). Leccos mám načteno, leccos objednáno a abych pravdu řekla, zásadně se nevyhýbám ničemu, co by mohlo být mému dítěti užitečné a čím bych ho (ji) potěšila a přiblížila k nám. k našemu světu. Jediné s čím nesouhlasím (už to tu taky padlo) jsou odměny (ale taky neříkám, že to bude navždy, nevím, jak se dcera bude vyvíjet, ale doufám, že nebudou třeba) - Nina reaguje výborně na pochvalu (i když samozřejmě halasnou), chápe, že něco udělala dobře, když ji chválím a hladím apod., takže zůstávám u toho.
Náš úspěch v poslední době je to, že si navzájem posíláme auto a kutálíme míč - jedna druhé. A taky ho Nindě házím a ona se snaží chytat a často se jí to i povede a snaží se házet mě. Samozřejmě, že ne vždy má náladu.
Možná to někomu připadá jako "prd", ale pro nás je to obrovský úspěch, ještě před měsícem to dcerka vůbec nedělala.
Police vysoko, aby na hračky, hlavně ty cennější, nedosáhla, jsou u nás nutností, protože Ninuš vše (a hlavně to, co má ráda s obrovskou radostí) hází na zem. Čili v bedně na zemi má ty nerozbitné a muzikální puzzle apod. má na polici. Když to chce, stojí pod ní a vejská. Sundám jí to a spolu si s tím musíme hrát a já hlídám, aby to neletělo.
A její pokojík jsem taky očesala. Obrázky a různé serepetičky ji hrozně rozrušovaly a likvidovaly pozornost. Co tam nejsou, leccos jde líp, bez zbytečných vzruchů.
No tak, to je zatím asi vše. Zatím ještě nemáme potvrzenou dg, ke konci února už se to snad rozhodne. Pak zase uvidím, co dál. Jo , a taky vám dám vědět. Lucka
Odměny
Zdravím, nedá mi to se vyjádřit k odměnám :-)
Říká se, že každý autista je jiný. Tak je to i s odměnou za práci. Náš Jára má v 7 letech "díky" těžké dysfázii velmi špatné porozumění. Se strukt. učením jsme začali asi před rokem a půl. Představte si, že slovům nerozumí a já mu řeknu "jsi hodný a šikovný kluk" ??? Navíc on je pořád hodný - říká to o sobě sám:-)
Je velmi hyperaktivní, má problém chvilku posedět na místě. On nesedí a nečte si knížku, nevydrží ani sedět a poslouchat čtenou pohádku. Nesedne si a nekreslí, v klidu si nehraje, jen pobíhá a něco si montuje. Nemá žádnou motivaci se učit něco nového. Pokud ho chci něco naučit, musím ho správně motivovat. U Járy je to hmotná odměna (stačí bonbon, žvýkačka, malá hračka..). Odměnu dostává jen když se učí novou věc, jakmile úkol zná, ovládá už ho dělá s radostí. Je úzkostný typ a každý neznámý úkol ho dostává do stresu, odměna ho snižuje a zároveň motivuje. Poslední dobou jak se mu rozvíjí chápání, začíná přijímat i jinou formu odměn - razítko, nálepku i verbální pochvalu. Já si na začátku také říkala, přeci ho nebudu uplácet ! Teď po čase, když vidím co je schopný se naučit lituji, že jsem nezačala dříve :-)))
Se zálibami je to tak - záleží na míře v jaké jí dítě provozuje a také co to je.ˇPokud dítě čte hodně, ale dělá i něco jiného, je to podle mě v pořádku. Pokud ale nedělá nic jiného, dává se úkol se čtením na konec (motivace). Bohužel, Jára takový kvalitní zájem nemá :-))) Jára ve věku 4 let velice rád propojoval kabely el. přístrojů, hrál si s nádobím, kbelíky, řadil a řadil předměty do řad. Pak je dobré, dát zálibu za odměnu :-)) Jinak není dítě schopné něco udělat, něco se naučit. Záliba se využívá výborně při učení, např. dítě má rádo auta - počítáme auta, kreslíme, vybarvujeme ...
Je to jako se vším, každé dítě potřebuje invid. přístup a všechno se musí vyzkoušet, než zjistíme co zrovna na naše dítě bude "fungovat".
Monika
Odměny
Moniko, máš pravdu, když to jinak nejde, je asi potřeba sáhnout ke klasickým odměnám. Jenže když jsem se byla podívat na kurzu v autistické škole v Brně, kde učí na základě struktury byly tam děti, které měly radost z pochvaly a chápaly ji, přesto je zvyklali na odměny klasické (sbírali žetony a za určitý počet žetonů si mohli vybrat nějakou odměnu). Ptala jsem se proč je to takto učí, když jim stačí pochvala. Řekli mi, že když dítě funguje na pochvalu teď, neznamená to, že to tak bude stále, no a když by za pár let došlo k nějakým výchovným problémům, budou už zvyklé na systém odměn a budou tak lépe spolupracovat.
No tak to mi přijde naprosto zbytečné. Když dítě spolupracuje a stačí mu pochvala, tak proč ho na něco takového zvykat.
Navíc jak psala Olga, nejde tady o porozumění řeči. My doma taky hodně výskáme, když chceme pochválit a dřív jsme výskali daleko víc. Musí se to ale hodně přehánět, přehrávat, aby se strhla pozornost dítěte (jak psala Tuška).
odměny
Individuální přístup je určitě potřeba, to je podle mě bez debaty. Mám sama takovou zkušenost, že dítě dříve nebo později pochopí a vnímá emoce, radost a respekt, který mu rodič nebo ten, kdo s ním pracuje, projeví. Ať je dítě sebevíc "postižené". A náš Vojta na tom určitě nebyl a dosud není nijak výborně, i když se stále lepší.
Co se porozumění řeči týče: mám dobrou zkušenost s globálním čtením. Připadá vám to divné u dětí s "mentální retardací" učit je číst? Mně to taky zpočátku připadalo divné, ale pak jsem viděla na vlastní oči, jak začal Vojta rozumět (ale číst nahlas dosud neumí, tam mu ještě v hlavičce chybí nějaké spojení). Asi se budu muset zmátožit a napsat nějaký článeček o čtení. Jinak odkazuji na knížku "Jak pečovat o vaše postižené dítě", vydalo nakl. Votobia. Mají ji dost v knihovnách, možná by vám ji ještě poslali i z Votobie.
Hodně úspěchů všem!
Olgo děkuji za tip na knížku,
Olgo děkuji za tip na knížku, kouknu se po ní.
Při uzavření diagn. psycholožka říkala, že neví, jestli bude Jára schopen se naučit číst. Ne že by na to mentálně neměl (má LMR v Aple, SMR u klin. psych.) ale není si prý jistá, že bude mít motivaci. Pro mě je to velká výzva, nikdy mě totiž nenapadlo, že by nečetl. V tom jsem optimista. Nebude číst ale klasickou metodou,to by nezvládl, budeme se učit globálně. Bohužel moc materiálu k výuce jsem nesehnala, tak si budu všechno (většinu) dělat amatérsky sama. Budu ráda za každou radu, pokud s globálním čtením máte praktické zkušenosti. Děti s lehkou až stř. MR se většinou naučí číst, horší je jen porozumění textu. S těžkou MR je to už těžší, ale ne nemožné :-))) I nemluvící děti mohou číst, čtou si pro sebe. To že Vojta čte jen pro sebe a ne nahlas, je daleko důležitější, časem se mu to v hlavě spojí a bude číst i nahlas :-) Věřím, že se také dočkám :-)))
Hezký den, Monika
Globální čtení
Moniko, já jsem tedy o globálním čtení nikdy žádnou příručku nečetla, ale tak nějak intuitivně asi chápu, o co jde. Myslím, že se tak naučil číst Ríša. A co mu pomohlo velmi, že jsme od počátku, kdy jsme začali zavádět VOKS (od kterého jsme ale nakonec upustili) měli všechny obrázky i s nápisy, a to velkými tiskacími písmeny.
Navíc jsem vždycky každý obrázek vzala a dala mu před noc při konkrétní činnosti, co zrovna prováděl (hrát, jíst, cvičit), takže on si s tou činností zrovna spojil i sled písmen. No ale velkou roli tam samozřejmě hraje jeho nadšení pro písmenka.
Ríša uměl nejdříve spoustu slov jako shluk písmen. Teprve teď začíná i slabikovat neznámá slova (po roce).
Včera stál u počítače a koukal se mi přes rameno a četl:"Žžž-la-ba-ba pí-še bbb-log...Žlababa píše blog".
No a je to vyzrazeno :o)
U něj je bohužel ale samozřejmě problém ten, že nerozumí, co slyší, ani tedy, co čte.
Globální čtení
Žlababo tohle všechno taky děláme, včetně VOKS. Jedeme ve strukt. učení a tak máme doma piktogramy s nápisy na všech možných i nemožných místech :-) Prostě mu chybí to nadšení pro písmenka :-)) Taky v tom určitě hraje roli ta jeho zatracená těžká dysfázie, Jára vizuálně velmi dobře vnímá, písmena i celá slova od sebe rozezná, ale neumí je pojmenovat, dát jim smysl. Bezchybně je třídí,přiřazuje ale dělá to jen vizuálně, obsah mu uniká :-( Stejný problém jsou barvy :-( Všechno se učíme také intuitivně, na trhu žádná metodika zřejmě není,sehnala jsem jen První čtení, nějaké PC programy jinak nic.
Ríša je šikulka, čtení ho potáhne ve všem dál a porozumění se časem zlepší. Možná by pro Ríšu byl dobrý program Sym writer - píše se text a nad ním naskakují obrázky. Jára jede podle obrázků, text přehlíží - Ríša by to měl přesně obráceně. Obrázky by mu pomohly pochopit text. Program umí také dávat obrázky/piktogramy jen u některých slov, nemusí být u celého textu - jako u tzv.obrázkového čtení pro děti.
Odměny
Tak to Žlababo souhlasím, když rozumí pochvale a je to adekvátní odměna za úkol, učení tak bych také neuplácela. Ono se to i věkem mění, na to tleskání a výskání bych byla ale opatrná :-) Jiné je to u malých dětí, tam je to roztomilé a jiné u větších a dospělých, proto se také preferuje spíš ta mat. odměna a žetony. Našemu Járovi vadí i různé zvuky, tedy i tleskání a výskání. Další věc je, že někteří autisté pak dlouho setrvávají na tom naučeném a Jára je zrovna takový typ! Musím si dávat pozor a mluvit a jednat s ním tak, aby pak nebyl v dospělosti směšný. Neuměl např. vyslovit jména sourozenců a tak si každý vymyslel přezdívku (uměl tenkrát jen pár slov a podle toho to vypadá) a i když jejich jméno umí říct, oslovuje je pořád stejně a zřejmě jim to na dlouho zůstane - Tea, Au,Hua, Tutu a nejlepší je Huba. Už jim to tak legrační nepřipadá :-)))
Tvrdá struktura a režim se mi také nelíbí, ani to nepraktikujeme. Ani nepoužívám příkazy "místo ", apod. povely jako na psa. Nic se nesmí přehánět, ani volnost, ani režim. Navíc každému sedí a pomáhá jiná metoda , u nás se to dokonce i mění věkem :-))
Co jsem pochopila
Všichni máte pravdu,muj Kamísek,cítí skvěle pochvalu,ale jsou dny,kdy nechce dělat a,když uvidí své bombonky,je čilý.Je to,jak u ostatních dětí.A to je skvělý.Jen si myslím,že to nesmí být pokaždé,někdy chválím,někdy odměňuji.Son-risemě zaujal,ale když jsem pocpopila,že je dítě vpodstatě odloučeno od dětí,to není dobře.Tato metoda,v tomto podání je vhodná,si myslím jen,pro málo autistu,kteří mají problémy snapř.s cestováním.,nebo návštěva školy,a nových tváří,to tento přístup jevhodný,ale myslí jen dočasně.Každý člověk potřebuje kontakt se světem.Ale samozřejmě,tento přístu je skvělý a myslím,že ho všichni přirozeně používáme a nepotřebujeme kurzy.ahoj Lenka
ale:o)
jak já to chápu, tam jde o to, že pro autisty je běžná smyslová stimulace, kterou máme z běžného prostředí (hluky, zvuky, pachy, mnoho lidí-dětí, prudké světlo a další) a normálně ji zvládneme (i když někdo líp a jiný hůř - možná vás taky třeba irituje zvuk vysavače nebo mixéru) nesnesitelná. Díky tomu se uzavřou, chrání se před ní, a nemohou vnímat tak, aby se mohli něco naučit - a to myslím nejen akademické dovednosti, ale i chování, interakci a další. Bezpodnětové prostředí, jaké využívá Son-rise, je před tímto "bombardováním" vnějšího světa chrání a umožňuje jim lépe se učit a tím postupně lépe snášet i běžné prostředí. Když strčíte klasického autistu mezi smečku rozjívených dětí, nejspíš začne dělat tzv. "ismy" nebo někam uteče, začne křičet,broukat si nebo se snaží zaměřit na něco jiného, aby se z toho lomozu nezbláznil. A daly by se uvést další a další příklady. Takže považuji obecně za smysluplné přístupy, které se tím nebo oním způsobem snaží odstranit příčiny autistického chování (třeba na citlivý sluch jsou speciální zvukové stimulační programy, samostatná kapitola je HANDLE přístup, o kterém zde jsou také zmínky a o kterém se chystám něco delšího napsat:o), no a třeba i son-rise, o kterém toho ale zase tolik nevím). Odmítám obecně uznávaný přístup, totiž že limity u dítěte jsou dané a my se pouze musíme snažit využít to, "co tam zbylo". Jsem poněkud rezolutní, za což se omlouvám, ale myslím, že kdo jiný by mě měl chápat než lidé s podobným osudem.
naše zkušenosti se son-rise
Hezký den všem,
chtěl bych poděkovat Žlababě za pěkné stránky pro rodiče "speciálních dětí". Protože náš život je už rok spojený se Son-rise, napíšu něco o nás. Jsem rád, že sem Žlababa vnesla toto téma, líbí se mi, že se tu diskuse vede méně konfrontačním stylem než na stránkách Instinktu, že tu můžeme vzájemně sdílet své příběhy.
My jsme zjistili, že náš chlapeček je autistický, v prosinci 2007. Tehdy nás v souvislosti s jeho problémy poprvé napadlo slůvko "autismus" a začali jsme si hledat v různých knížkách a na internetu další informace, které nám naše podezření potvrzovaly (Tobík nereagoval na své jméno, neukazoval, nemluvil, nehrál si funkčně s hračkami, u aut si např. točil kolečky apod.). V té době neměl ještě ani dva roky a bylo nepravděpodobné, že by se mu byl některý z našich odborníků na strukturované učení ochoten více věnovat (i ve speciálních školkách jsou nejmladší děti kolem tří až čtyř let). Hledali jsme nějaký přístup, který by nám umožnil proniknout víc k Tobíkovi, aby si s námi začal hrát a měl potěšení z naší přítomnosti. K některým věcem jsme došli tak nějak intuitivně – všimli jsme si například, že Tobík je schopen ještě nejvíc reagovat na jednoduché interaktivní hry, jako třeba, že se mu člověk schoval a udělal na něj s výraznou mimikou hlasitě „kuk“. Pak jsme se dostali ke knížce „Son-rise: zázrak pokračuje“ (nejdřív jsme ji přelouskali v polštině a až potom jsme zjistili, že už je přeložena do češtiny) a moc nás tento přístup zaujal, líbil se nám jejich lidský přístup, stavění na vlastní motivaci dítěte, neodsuzování jeho repetitivních činností – „ismů“. Son-rise nás tak zaujal, že jsme se jej hned začali pokoušet doma uplatňovat – z naší miniaturní koupelny jsme udělali provizorní hernu, kde jsme se Tobíkovi začali tímto způsobem věnovat. Tobík rychle reagoval na joining, když jsme se spolu s ním začali věnovat jeho oblíbené činnosti, začal mít velký zájem o interakci s námi. V březnu 2008 jsme sehnali první dobrovolnici – studentku speciální pedagogiky – která měla již zkušenosti s uplatňováním Son-rise programu v Olomouci a která měla hlavně velký zájem o všechno, co by mohlo „autíkům“ pomáhat. Byla první člověk, se kterým jsme mohli do hloubky sdílet všechno o našem dítěti. Později se nám díky dobrým lidem podařilo sehnat ještě čtyři další dobrovolnice, které všechny jednou týdně chodí za Tobíkem a mají ho moc rády. Tobík si na ně velice zvykl, hru s nimi si opravdu užívá, těší se na ně a často je už ve dveřích bere za ruku a táhne do herny (ta už je trochu lepší než na počátku, v koupelně to bylo neúnosné, takže jsme vyrušili naši ložnici a udělali provizorní hernu tam). Moc nám pomohla také Linda Cecavová, která je jedinou českou terapeutkou Son-rise programu a která byla ochotná za námi přijet, i když je na mateřské s dvěma dětmi. Předala nám spoustu cenných rad a zkušeností a její návštěva byla pro nás opravdovým povzbuzením. Nikdo nás nenutil nikdy k absolvování kurzů Son-rise v Americe nebo v Anglii, i když bychom se rádi (alespoň jeden z nás) v budoucnu zúčastnili alespoň úvodního kurzu Start-up, který je nejen velmi informativní, ale podle zkušeností rodičů, kteří se jej zúčastnili, je i silně prožitkový.
Diagnózu jsme dostali loni v dubnu – dětský autismus střední symptomatiky. Son-rise děláme nyní již rok a snažíme se tento přístup kombinovat s dalšími terapiemi – s gfcf dietou, vitamínovou terapií (speciální multivitamín pro autisty Super-nuthera), s Handle přístupem, s prvky senzorické integrace a inspirujeme se i u metodiky cvičení Veroniky Sherborne. Tobík sice zatím prakticky nemluví (teprve bude mít tři), ale je velmi sociální, má rád nás i ostatní lidi, kteří za ním chodí, postupně začíná chápat funkční hru s hračkami, víc reaguje na různé podněty, které jej dříve nechávaly lhostejným.
Přeji všem rodičům, aby se jim s jejich dětmi dařilo, ať už se věnují jakémukoliv přístupu či terapii a abychom dokázali být v těchto ohledech k sobě tolerantní a mohli se tak vzájemně inspirovat.
dotaz
Chtěla jsem se zeptat Pavla, kde můžu najít něco o Son-rise a co obsahují vitamíny Super -nuthera, dají se koupit v lékárně? Náš Ondra je na risperdalu a protazinu, což není zrovna nejlepší.
odpověď
O Son-rise je na internetu vícero dobrých stránek - např. stránky Lindy Cecavové www.srp-terapeut.cz, stránka slovenské rodiny Mokráňovců http://robin.mokranovci.net nebo hlavní stránka programu www.autismtreatmentcenter.org (hodně informativní stránka v angličtině, pro ty, kdo s tímto jazykem nemají problém, je tam spousta zajímavých i použitelných informací - třeba webové semináře o různých problémech - např. o verbální komunikaci, agresivním chování, hrách apod.). Jinak hodně doporučuju právě knížku Barryho Neil Kaufmana Son-rise: Zázrak pokračuje - vyšla myslím v roce 2004, my jsme ji ještě loni koupili v Brně na Masarykově v knihkupectví Akademia. Kdyby nebyla už nikde k sehnání, tak je asi ještě možné ji objednat přes internet (měli ji na www.vltava.cz) nebo si ji vypůjčit ve větších knihovnách. Také bych doporučil knížku, která sice není o Son-rise, ale je rovněž velmi pěkná - Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením od Sarah Newman (psala ji maminka autistického dítěte a její přístup je velmi lidský - je tam hodně věcí podobných jako v Son-rise programu)
S vitamíny Super-nuthera je to bohužel trochu problém - k nám se bohužel nedováží a v lékárně se koupit nedají. Obsahují všechny možné vitamíny a důležité prvky - zinek, hořčík, vitamín C, ale hlavně hodně hořčík v kombinaci s vysokou dávkou vitamínu B 6 (ten prý je dobrý pro vývoj mozku). Náš Tobík to užívá asi rok a zdá se, že mu to svědčí - mimo jiné má od doby, co to bere, mnohem lepší imunitu než dříve. Super-nutheru a další potravinové doplňky vyrábí v USA firma Kirkmanlabs - mají stránku www.kirkmanlabs.com. Bohužel nezasílají do Evropy, my to řešíme tak, že si to objednáváme přes jednu paní, která v Americe bydlí a zaplatí to ze svého a nechá nám to poslat a my jí pak posíláme peníze v obálce (trošku riskantní, ale vyšlo to). Vím, že někteří rodiče si to objednávají přes evropskou distribuční firmu www.nutricentre.com, ale vyjde to tak poněkud dráž. Také je prý nějaká možnost objednat to přes www.zasilkovasluzba.com. Samotný přípravek není drahý - litrové balení stojí 50 dolarů, což je při současném kurzu asi 1100 Kč a nám to vystačilo na celý rok (dávkování je podle váhy dítěte).
Jinak dáváme malému ještě rybí tuk s omega 3 nenasycenými mastnými kyselinami - ten můžete koupit běžně v lékárně.
Tvůj příběh
Pavle, sepsal jsi to o svém synovi moc zajímavě. Souhlasil bys, že bych dala Tvůj příběh na web jako článek do rubriky Příběhy Vašich dětí?
Článek v Instinktu
Zdravím všechny,
našla jsem pomocí vyhledávače (patrně) celý článek o son-rise rodině Palečkových z Instinktu. Opravdu nevím, proč vyvolal tak strašné emoce, vždyť je tak pozitivní a lidský. Je to vlastně příběh o naději a tu snad potřebujeme úplně všichni bez výjimky. A hrát si se slovíčky, zda se někdo vyléčil či nikoli, nevím, co k tomu říct, některé diagnózy byly před pár desítkami let také "beznadějné", dnes "oficiální" Vojtova metoda byla v době svého vzniku mírně řečeno předmětem značné nedůvěry "establishmentu" a dnes je všechno jinak... ostatně přečtěte si článek sami:
http://www.pomoztedetem.cz/index.php?cmd=article&id=22&idx=755
Olga
Olgo
já ten článek právě už taky četla a stejně jako ty nechápu ty výtky k němu :o)
Novinky o son-rise
Všechny srdečně zdravím a píši po velice dlouhém čase.Minulý týden jsem byl na velice zajímavé přednášce o autistově duši ,která byla v Galerii Cesty ke světlu v Praze,kde byl i host pan Grof-psychiatr-bylo plno a proběhla velice zajímavá debata na které jsem cítil velice dobrou atmosféru-pro mě je paní profesorka STRUNECKÁ ,člověk ,který tématům nejenom ,že dává odbornost ,ale hlavně kus svého srdce -velice ji záleží na dětech a dává velice užitečné rady a postřehy .Galerie je krásný prostor kam chodí i hendikepované děti relaxovat.Na této přednášce jsem se potkal s Pavlem a společně jsme navštívili Palečkovi o kterých byl článek v Instinktu.Je to příjemná mladá rodina ,byli tak hodní,že jsem u nich pžespal v herně -Pavel jel ještě v noci směr jihovýchod.Další den jsem měl možnost strávit nějaký čas v herně s Jáchymem -všechny jsem viděl prvně-herna byl krásný prostor ,kde převažovalo dřevěné obložení.Dobrá zpráva je ,že Palečkům se podařilo vybrat peníze na cestu na terapii i s Jáchymem do Option Institutu,kde se chystají v červenci-zase budou zajímavé informac e.Zítra se koná v Olomouci 3 denní kurz UK 3-Usnadňovaná komunikace-(kde je podmínkou absolvování UK1 a UK2-bude tu host z Francie a jelikož Cathrine Božoňová je francouzska žijící u nás tak bude i tlumočit.Jako host má přijet i Vlado Mokráň a první den bude mít i přednášku o son-rise.Po článku v Instinktu stoupl zájem rodičů o son-rise,takže i přes některé podpásovky v diskuzi ,lze říci,že dobrá věc se podařila i přes krkolomnou cestičku.Přeji nejenom Palečkovým ,ale i všem ostatním mnoho úspěchů a radosti z dětí.