Kvůli lepší přehlednosti a úrovni tohoto webportálu dodržujte prosím tato pravidla.
Pevné objetí?
PEVNÉ OBJETÍ ?
Poslední dobou se hodně mluví o metodě, která se nazývá "pevné objetí" a vyvolává rozporuplné názory a reakce. Mezi lidmi to způsobuje velké emoce. Její odpůrci chtějí podat dokonce žalobu u soudu, jak jsem se dozvěděla z televize, Tak jsem si řekla, že si udělám svůj vlastní názor a trochu to prozkoumám. Přečetla jsem si knížku od paní doktorky Jiřiny Prekopové, dětské psycholožky, která se touto metodou zabývá. Věřím, že se lidem snaží pomoci ze svého nejlepšího přesvědčení, proto jsem se potřebovala dozvědět víc.
Naproti tomu já jako matka autistické dcery mám také jisté zkušenosti, ale žádného semináře o pevném objetí jsem se nezúčastnila. Několik lidí mi radilo, že by se to mohlo zkusit, že by to třeba pomohlo. Jenže já se nevrhám "po hlavě" do všeho, co někdo řekne, že někde slyšel nebo viděl. Nejdřív si o tom přečtu a snažím se dozvědět víc informací. Po mnoha zkušenostech z praxe jsem zjistila, že lidé jsou různí a stejně tak děti. Potřebují prostě individuální přístup a co jednomu může vyhovovat, to by dalšímu mohlo spíš uškodit! S mojí dcerou je to tak, že cokoliv se dělá násilím, to vede ke zhoršení stavu. Nesnáší nátlak. Nejlepší je u ní předcházet záchvatům vzteku tak, že se snažíme vyhnout situacím, které ty vzteky u ní vyvolávají nebo je alespoň omezit na minimum. Představa, že ji budu držet v pevném objetí proti její vůli, je děsivá. Připadala bych si jako násilník. Když se vzteká, tak je nejlepší nechat ji být. Jinak se s ní hodně mazlit, chválit ji, milovat ji bez podmínek takovou jaká je...
To je můj recept na léčbu- mít k dětem hlavně lásku, mít pro ně vlídné slovo, dát jim svůj čas, přijmout je a samozřejmě nastavit i nějaká pravidla a stereotyp, který se má pak dodržovat, ovšem ne s následnými tresty, ale naopak s odměnami za to dobré. Bezpodmínečná láska se ale nedá vynutit držením v náruči, je to proces, který musí začít přijmutím svého dítěte. A to může trvat. Když se totiž jako rodiče dozvíte, že vaše dítě je postižené, tak nemůžete hned na začátku přijmout danou situaci s klidem a bez emocí. Nejdřív prožijete bezmoc, musíte si zvyknout na hodně změn ve svém životě, začíná kolotoč s chozením po lékařských vyšetřeních, vaše vzteklé dítě nezvládáte, logicky se odcizíte, protože si nevíte rady. V noci se nevyspíte, myšlenkama jste někde jinde, protože nevíte, co bude zítra, natož za pár let. Když překonáte počáteční stresy, neúspěchy se zoufalstvím,neinformovaností a vyčerpáním z této nové životní situace, tak se začnete s diagnózou smiřovat, možná pocítíte dokonce úlevu. Když se najdou vhodné léky ke zklidnění dítěte a konečně se i vyspíte, tak už je to na dobré cestě.
Přijmout a milovat takové dítě není samo sebou, je to na vás, jako na rodičích. Je to o vašem rozhodnutí, o vašem přístupu. Láska nepřichází sama jentak, bezpodmínečnou lásku je třeba prožít. A pokud si trochu pozměníme hodnoty v životě a budeme své děti přijímat se vším všudy, pak nemusíme podstupovat žádnou léčebnou metodu jako je pevné objetí. Objímat se je důležité, ale podle mého názoru to musí být oboustranně chtěné! U autistických dětí obzvlášť. Pokud dítě, které nemluví a neumí vyjádřit svůj názor, budeme objímat pevně dlouho, začne se vztekat, bude to na něho působit příliš násilnicky! To se mi nelíbí. Sama jsem si na sobě představila, jak nesnáším, když mě někdo obejme moc pevně proti mé vůli, připadá mi to jako znásilnění, když mi není příjemné to, co ten druhý dělá bez mého souhlasu. U dítěte autisty to tedy je jen jednostranné pevné obejmutí a to není podle mého názoru správné. S dcerou se taky hodně mazlíme, ale jen tehdy, pokud ona chce. Hodně ji chválím, často ji pohladím, obejmu, ale krátce. A pak, když ona chce, přijde za mnou a objímáme se déle, ale je to oboustranně chtěné a to bych řekla, že je ten základ. Musí to chtít oba.
Pro mnohé dospělé lidi může být tato metoda účinná a nespochybňuji to, že může být někdo, komu to opravdu pomůže. Neodsuzuji pevné objetí, ale nejsem pro tuto metodu u dětí, zejména ne autistických! Tedy, pokud to není vzájemně chtěné, což se dá poznat podle reakcí! K úspěchu této metody by měli být na začátku dva lidé, kteří jsou seznámeni s tím, co se bude dít a rozumějí tomu a chtějí to ! Pokud oba souhlasí, je to na nich, je to jejich svobodná vůle, jejich rozhodnutí! Ale za malé děti nebo děti autistické, které neumějí vyjádřit svůj souhlas, bych tuto metodu opravdu nemohla doporučit. Jako matka mám city, mám lásku ke svým dětem a poznám, když se jim něco líbí nebo nelíbí. Násilí odmítám. Sama bych si ho nepřála, tak bych ho nemohla svým dětem dělat. Ale je to na rodičích, aby našli ke svým dětem cestu, vybudovali si vzájemnou důvěru a snažili se navzájem se pochopit. někdy to jde, jindy je to těžší, u postižených dětí obzvlášť a musí se k tomu ještě někdy najít vhodné léky, aby se dalo "přežít", ale jde to. Jen to chce určitý čas, rozhodnout se pro lásku a nedávat si podmínky, Aby ta láska mohla proudit, nemusíme se pevně objímat několik hodin. Stačí si denně dávat najevo, že jsme s tím druhým rádi, že je pro nás důlležitý a uvědomit si, že život není jen o povinnostech, ale že na vztazích záleží mnohé.
A na co nesmíme zapomenout je odpouštět si navzájem! S hořkostí v srdci sotva můžeme tu bezpodmínečnou lásku najít. Dokud budeme mít neodpuštění, nebudeme mít v srdci dost místa pro potřebnou lásku. A ze zkušenosti vím, že děti poznají všechno, ony vnímají, co se kolem nich děje, jaká je v rodině situace a moc dobře cítí, jaký vztah k nim máme! Nemusíme jim vše říkat, ale ony jsou citlivé víc, než si umíme představit. Lásku nejde vynutit, žádné násilí ani dlouhé pevné objetí, pokud není oboustranně chtěné, nemůže lásku probudit k životu. Jako matka bych chtěla na závěr všechny rodiče povzbudit, aby měli s dětmi trpělivost, a milovali je takové, jaké jsou.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- 2187x přečteno
What links here
Žádné příspěvky nenalezeny
Dnešní oblíbený obsah
Archív článků
- Únor 2008 (4)
- Březen 2008 (2)
- Duben 2008 (6)
- Květen 2008 (1)
- Červen 2008 (1)
- Červenec 2008 (3)
- Říjen 2008 (10)
- Listopad 2008 (10)
- Prosinec 2008 (7)
- Leden 2009 (39)
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- následující ›
- poslední »


Komentáře
Dekuji Charloto,moc se mi
Dekuji Charloto,moc se mi libi Vas postoj.Vsechno,co pisete je vecna pravda.Mam uplne stejne pocity a nejen to,take resim objimani jako Vy,dobrovolne,kdyz je chtene.Vsechno ostatni mi pripada neprirozene.Jsem rada,ze jste to tak peclive a srozumitelne popsala,s pozdravem sona
objetí vs. léčba pevným objetím
Plně rozumím Vašim pocitům, přesto mi tu zůstává malá pochybnost... Dávala jste například někdy své dceři lék, který odmítala? Tipuji, že ano - a že jste do ní ten lék musela (a chtěla) dostat jejímu přání navzdory... Stejně jako já a jako asi každý rodič.
Pevné objetí (jak jsem to pochopil já), není prostě nějaké "obyčejné" láskyplné objetí, o kterých píšete ve svém článku. Je to cosi léčivého a nepříjemného. A přesto, že to je nepříjemné (snad jen zpočátku, zas tolik o té metodě nevím), může to být léčivé.
Zdá se mi, že svým textem vlastně vyjadřujete přání, aby právě tato léčba (na rozdíl od leckteré jiné léčby) byla příjemná. A jste potom zklamaná, že není.
Neumím posoudit argumenty ani jedné strany, snažím se ale být pokud možno objektivní a neposuzovat šmahem. Pokud mám asociaci objetí=cosi příjemného, neznamená to přece nutně, že léčba pomocí pevného objetí je prostě příjemné objetí, spíše se mi zdá, že naopak...
Tomáši,
pokud tedy o tom skoro nic nevíte, pak není na místě , abyste se k tomuto vyjadřoval. Zajímavé je, že většinou chlapi tuto metodu obhajují. Naštěstí ženy jsou od přírody empatické a milující osoby (také ne všechny, bohužel). Naštěstí má většina postižených dětí silné a zdravé, a hlavně milující mámy. Nevidím důvod, proč by dítě milujících rodičů něco takového potřebovalo. Násilím, se milý pane ničeho nezmůže. Ve válce není vítězů, ale vždy jen poražených!!!!! A tahle metoda je válčením se svým vlastním dítětem rodičů, kteří nejsou schopni si poradit přirozenou cestou. Rodiče zde selhávájí, nikoli dítě!!!!!!! Pokud už chtějí rodiče, kteří neví, jak milovat a vychovat své postižené dítě, najít pomoc, tak ji musí hledat pro sebe. To dítě za nic nemůže!!!
zalehnutí dítěte dospělou osobou podle ukázky i na 4 hodiny je
velice riskantní. Nedovedu si představit, že by mi někdo ležel čtyři hodiny na žaludku a na hrudi. Když ve výkopu někoho zavalí hlína, také se snaží ho co nejdříve vytáhnout, protože jde o život. Rozhodně by tuto metodu neměli dělat někde v ústavech. Nikdo jim právo na zaléhání dětí nedal a co taková stokilová sestra na 30 kg dítěti?
Je to pár let co v USA zalehl
Je to pár let co v USA zalehl autistického sedmiletého chlapce kněz. Rozhodli se s jeho maminkou že chlapec je divný a určitě posedlý ďáblem a že tímto z něj satana vyženou. Po několika hodinách, kdy na chlapci leželi, nechali ho pomočit i pokálet, chlapec zemřel. Vlastně nedělali ve svých očích nic špatného, jen ho chtěli "vyléčit" a tak na něm leželi a vyzývali ďábla aby odešel. Obávám se že něco podobného se může stát i u pevného objetí. Nejde o objímání jde o zalehnutí.
pevné objetí
Charloto, díky jako by jste popsala (ale úplně doslova) mé pocity a názory. Také mám autistickou dceru, i když já toto označení nerada používám, neb jsme někde na hraně. Tím mám na mysli, že naší primární diagnózou je TS (příběh 64 - aktualizece se chystá...) a autismus se k té nemoci často přidružuje a Nelka má i jasné projevy. Přesto si s odborníky nejsme na 100% jisti, zda se jedná přímo o nějaký druh autismu. Nelinka (brzy 5 let, nemluví...) je strašně moc mazlivá a objímáme se denně moc mockrát a rády! Děkuji bohu za to, že ač je mé dítě takové, hlavně že se rádo mazlí (tímto vzdávám hold a obdiv a úctu VŠEM rodičům, jejichž děti toto odmítají). I Nela má denně několik agresivních záchvatů. Přičítáme to samozřejmě tomu, že nedokáže dost vyjádřit to co chce, nechce, vyžaduje apod. Knížku pí. Prekopové jsem si také přečetla, a i metoda pevného objetí mi byla doporučena. Zkoušela jsem nějaké amatérské pevné ztisknutí, ale je to právě o tom (podle mě) že by se to mělo dělat jen pod odborným dohledem. Myslím, že paní Prekopová jistě pomohla spoustě lidem a neplácá si játra jen tak. A spouta utrpení je pro naše děti (při všech těch vyšetřeních) tak nezbytná, že chvíle sevření... já nevím.
Každý ať se s tím popere jak je v jeho silách.
Každopádně bych to nesrovnávala se zalehnutím někoho nějakým knězem..
Nicméně než bych musela použít medikamentní léčbu (vyjma homeopatické), raději bych to zkusila... A propos - pořady Soukromých dramat jsou často na objednávku a nejsou zcela objektivní. Hawk
Vy jste najatí paní Prekopovou??????????
Že tady chválíte znásilňování dětí, naprosto bezúčelnou metdu?????
Já s terapií pevným objetím
Já s terapií pevným objetím zkušenost nemám, ale kdyby mě někdo viděl, jak krmím svou zdravou 4 měsíční dceru, zavolal by na mě sociálku kvůli podezření z týrání...
Natočit a sestříhat se dá cokoliv.
Pro Valdborg
Píšete že jste četla knihz od Prekopové.Pak mi řekněte proč jste na své deceři zkoušela tpo,vždyť jste se musela dočíst k čemu se toto používá...Píšete že je Vaše dcera mazlivá a denně se mockrát a rády objímáte...buďte ráda,toto je přirozené a láskyplné objetí mezi matkou a dcerou.Vy nepotřebujete TPO,protože TPO slouží k obnovení lásky v rodině...Rozhodně ne ke zklidnění dítěte při afektu...
Paní Gapko,jistě,některé děti je problém nakrmit..a to velký.Sama to znám,stejně jako je např. u nás problém se stříháním vlasů,nehtů,lékařským ošetřením apod. a velmi často,ne-li vždy,je u těchto úkonů potřeba syna "zalehnout" tak abychom tyto nezbytnosti mohli provést.ALE rozdíl mezi TPO a tímto (chcete-li) zalehnutím je obrovský.Předně já budu syna držet pouze po dobu nezbytně nutnou k provedení úkonu,dále mu rozhodně nebudu do obličeje křičet své pocity adt...
Jistě máte pravdu v tom že natočit a sestříhat se dá cokoli,tak co kdyby jste se seznámila i s dalšími informacemi které sestříhávat z časových důvodů není třeba?
https://www.facebook.com/rikame.ne.mpo
Metoda PO
je nebezpečnáí a hlavně nikým neprokázáná a neschválená metoda. Paní Prekopová je ostuda české psychologie. Chtěla bych apelovat na všechny rodiče, ať nedopustí, aby se toto dělo jejich dětem. Hlavně, dělá se to skoro ve všech speciálních školách a možná ai školkách. Věřte mi, kdyxž tam děti zlobí, zalehnou je i na půl hopdiny. Jsou pak tak plné strachu, aby se to neopakovalo, že jsou raději hodné. Ale za jakou cenu???? učitelé se obhajují Musí to být pro ně hrozné, proptože oni nemluví, a když ano, tak problematicky, neumí sdělit své pocity a musí se cítit hrozně. RODIČE, zajímejte se , co se děje s vašimi dětmi ve školách, nebo ústavech!!!!!!!!