Kvůli lepší přehlednosti a úrovni tohoto webportálu dodržujte prosím tato pravidla.
Jak to vidí autíkova matka
Kopíruju sem článek, který dnes vyšel v místních novinách. Podařilo se mi tím za dnešek dojmout kamarádku a učitelky ve spec.mš paní ředitelku nevyjímaje. Tak snad si to v těch novinách přečte i někdo, kdo do dneška nic o autismu netušil. Chtěla jsem to totiž pojmout osvětově a nejspíš jsem vytvořila doják :-)
Jak se žije s autistou aneb náš jiný syn
Kráčíte po ulici, a najednou vidíte takovýto výjev: dítě se válí po zemi a ječí, máma stojí nad ním a snaží se ho zvednout. Copak si asi pomyslíte? Vsadím se, že vás napadne něco o spratkovi nevychovaném, který by potřeboval dostat na zadek. Jenže ono to dítě vůbec nemusí být nevychované.
Může být postižené. Může to být dítě s autismem. Nesnaží se maminku trápit, a už vůbec se nesnaží upoutat vaši pozornost. Je nešťastné, protože se zrovna stalo něco, co nedokáže zpracovat.
Každé stodesáté narozené dítě má poruchu autistického spektra. Před narozením se tato vrozená vývojová porucha nedá odhalit. Většinou se na to přijde okolo třetího roku dítěte podle nezvyklých projevů chování. Pro velkou část rodičů je vlastně úlevou, když jim odborník sdělí, že to, jak se jejich potomek chová, není způsobeno jejich špatnou výchovou. Že za to nemůžou. Že se tomu nijak nedalo zabránit. Tyto poruchy se dědí, ale zatím není znám přesný mechanismus. Autismus je nevyléčitelný.
Porucha autistického spektra je šíleně široký pojem. Co „autík", to originál. V základě je hlavní problém v tom, že autisté dobře nerozumí světu kolem sebe. Mají potíže s komunikací, mezilidskými vztahy a přizpůsobivostí. Já osobně si představuju, že být autistou je něco podobného, jako by vás někdo vysadil na neznámou planetu. Tamním obyvatelům nemáte šanci porozumět. Nikdy nepochopíte jejich řeč ani to, jak se k sobě chovají, jak celý jejich svět funguje. Jim to připadá všechno logické, leč vy v tom žádné zákonitosti nenacházíte a nikdy nenajdete.
Do roka a půl byl náš prostřední syn normální zdravé dítě. Pak geny zavelely jinak, a malý mozeček se začal měnit. Půlhodinové záchvaty vzteku jsme přisuzovali normálnímu období vzdoru. Štěpán pomalu přestal používat těch pár slovíček, co se do té doby naučil. Nereagoval na svoje jméno, moc nerozuměl, co se mu říká. Donutit se nedal k ničemu. Tělesné tresty naprosto nefungovaly. Okolo třetího roku už se nám to zdálo hodně divné. Klasický psycholog nic zásadního neshledal. Moje pochybnosti přetrvávaly, měla jsem srovnání s nejstarším synem. Objednala jsem Štěpánka na vyšetření do Thomayerovy nemocnice k PhDr. Krejčířové, proslulé odbornici na dětskou duši. Ještě než jsme přišli na řadu, což trvalo půl roku, objevila jsem na internetu nadaci Apla. Je to organizace, která se zabývá pomocí lidem s autismem. Provozují Ranou péči, což znamená, že si můžete sjednat návštěvu terénní pracovnice, ta následně přijede k vám domů a snaží se pomoct s běžnými konkrétními problémy, které přináší soužití s takovýmto dítkem. Podržte se – je to zdarma!
Tuto službu mi nabídli, a já ji ráda přijala, protože jsem na autismus měla podezření. Přišla jsem na to díky internetu. Hledala jsem a četla a četla – internetové diskuze, odborné články, blogy. Poradkyní Rané péče a následně i dr. Krejčířovou byl u našeho syna autismus potvrzen.
Co se s vámi stane, když se dozvíte, že máte postižené dítě? Jako by vám na hlavu posadili metrákový balvan. Nejdřív to bude bolet, budete unavení, a pak si prostě zvyknete.
Reakce lidí na chování Štěpánka jsou občas zajímavé. Co já už slyšela přednášek o výchově, to by nikdo nevěřil. Hlavně od starších generací. Za nich přeci žádný autismus nebyl, to jsou nějaké novoty. Ale byl, jenže ho nikdo nepoznal. Takovéto děti obdržely diagnózu mentální retardace a často skončily v ústavu, protože se mělo za to, že se s nimi nedá nijak pracovat. Jenže ono se s nimi pracovat dá. „Autíci" rozumí tomu, co vidí. Co slyší, většinou moc nechápou. Takže jednou ze základních metod je vizualizace. Štěpánek nepochopí, co znamená slovní spojení „jdeme do školky". Tudíž mám na fotce školku, a když mu ji ukážu, on už ví, kam se chystáme, a je klidnější. Této metodě se říká výměnný obrázkový komunikační systém a krom autismu pomáhá i dětem s jiným postižením.
A jsou to i lidé mladší, které ani nenapadne, že hlučící dítě nemusí nutně být jenom nezvedené. Jedna z našich velmi řídkých návštěv restaurace skončila neslavně. Prohlíželi jsme si jídelní lístek a Štěpánek v očekávání oběda poskakoval a pištěl. Nepřipadalo nám to nijak tristní, asi že jsme na to zvyklí. Vtom se na židli otočil pán středního věku a na celé kolo zařval: „Ticho tady bude!" Seděli jsme s manželem jako zařezaní a snažili se to nějak pobrat. Štěpánkovi byl hulákající pán naprosto putna, a pištěl vesele dál. Pak se manžel odebral pánovi vysvětlit, že dítě je postižené a my „otlučení", tudíž nám to tak nepřišlo. Jídlo jsme si nechali zabalit a odešli domů. Mimochodem, já bych si nikdy nedovolila řvát na cizí dítě v situaci jiné než život ohrožující. Šla bych za rodiči a řešila to nejdřív s nimi, pokud by mě chování jejich potomka nějak zásadně obtěžovalo.
Zvláštní kapitolou jsou nákupy. Například dopoledne v takovém supermarketu plném „slevchtivých" spoluobčanů. Míříme s kočárkem k pokladně. Ulička, kudy obvykle procházíme, je neprůjezdná, tudíž to otáčím a chci jet uličkou následující. Štěpánek začíná ječet, protože se domnívá, že přijde o lízátko, které se přeci bere u kasy, od které já se právě vzdaluju. Tudíž mi to musí vysvětlit. Několik postarších dam se otáčí, padne pár jedovatých poznámek. Vypínám periferní vnímání zrakové i sluchové. Dojedeme k pokladnám, Štěpánek pomalu zmlká. Zvolna mě opouští touha hlasitě řvát, ať mi celý svět promine, že vychovávám postižené dítě. Někdo by možná řekl, proč ho nedáme do ústavu. Proč? Protože ho máme rádi, a dokud nás neohrozí na životě, bude s námi doma, kam patří.
Upřímně řečeno, není to žádná extra legrace vychovávat „autíka". Potká vás sociální izolace. Možná vám uteče partner. Můj muž zatím drží a našeho jiného syna má moc rád, což rozhodně není pravidlem u všech vztahů, kam zavítá dítko podobného ražení.
Moje neskonalá vděčnost patří Mateřské školce speciální v Hradební ulici, protože od letošního roku otevřela třídu pro děti s poruchami autistického spektra. Štěpánek tam chodí a moc si to tam oblíbil. Nedoufala jsem, že tohle bude někdy realitou.
Až tedy někdy uvidíte dítě po zemi se válející, hned nesuďte. Ono se totiž třeba díky svému postižení ani jinak chovat nemůže. A uvědomte si prosím, že věci vždycky nejsou takové, jak vypadají na první pohled.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- 4706x přečteno
What links here
Žádné příspěvky nenalezeny
Dnešní oblíbený obsah
Archív článků
- Únor 2008 (4)
- Březen 2008 (2)
- Duben 2008 (6)
- Květen 2008 (1)
- Červen 2008 (1)
- Červenec 2008 (3)
- Říjen 2008 (10)
- Listopad 2008 (10)
- Prosinec 2008 (7)
- Leden 2009 (39)
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- následující ›
- poslední »


oops
Pardon za překlep v nadpisu:-)
...
překlep opraven :-)
Velmi pěkně a srozumitelně napsáno!
:-)
děkuji mnohokrát:-)
Držíme palečky ,abyste to
Držíme palečky ,abyste to zvládaly dál.
Mám jen radost ,že ty stejné problémy co jsou v obchodě a kdekoliv jinde neprožívám sama . Není to myšleno jako posměch jen jsem tak hodně unavená a kolikrát ,když vidím co malá dělá a ušklebky jiných lidí a nadavky ,mě občas donutí si myslet ,že mám nevychované dítě ,ale ona má mentální retardaci a to prostě patří k tomu.
Držte se a přeji hodně sil.
Je to moc hezky napsaný,
Je to moc hezky napsaný, pěkný článek. Ty pocity dobře znám, ty pohledy a poznámky lidí. Docela jsem se už naučila si to nepřipouštět, ale nějakou dobu to trvalo. I teď jsou ale občas chvíle, kdy toho člověk má "plný kecky" a dokáže ho nepříjemná reakce okolí hodně rozhodit - někdy to bývá taková ta "poslední kapka" a v tu ránu má člověk pocit, že už prostě nemůže, že to dál nezvládne. Essi, držím palce vaší rodině i ostatním rodinám s neobyčejnými dětmi.
Také se vším souhlasím,
Také se vším souhlasím, opravdu pěkně napsané. Ani jako doják mi to nepřijde, je to prostě realita... Zrovna dneska jsem musela do Bauhausu a můj miláček se tam taky začal válet po zemi a lidi si komentáře neodpustili... Nejchytřejší jsou opravdu takoví ti starší pánové, kteří určitě proběhli okolo výchovy, i byť zdravého dítěte, pouze letecky. Snad tvoje řádky někoho trknou...díky
:-)
děkuji za milé komentáře...Lenko ano, tyhle pány mám nejradši, to je přesně kategorie, kam spadá můj tchán, když nebyl v práci, byl v hospodě a chová se jako expert na výchovu, když ani ty svoje děti nevychovával pořádně, protože s nima prostě nebyl..
Mila Essi,dekuji za Vas
Mila Essi,dekuji za Vas krasny clanek.Take se denne setkavam s pohledy lidi,kteri si rikaji,to je ale spratek.Staci sebemensi zmena trasy a uz je amok na miste.Vzdycky jdu ven presvedcena,ze toto budu ignorovat a prehlizet a pokazde jsem smutna a mrzi mne komentare nebo nastvane pohledy lidi,do kterych muj syn nechtic vrazi anebo blizko nich zapišti.Dekuji,clanek je realitou a ja jsem za nej moc vdecna.Sona
:-)
No za málo, já už něco musela napsat, nebo bych nějakou babiznu příště přizabila, takhle jsem si ulevila a doufám, když to vyšlo v novinový podobě, že si to někdo přečte a chytí se za nos :-)
Essi,
přestože máme jiný zdravotní problém, pohoršené pohledy známe taky. Někdy je to také dost nepříjemné, když má Kačka záchvat (já vím, že pro člověka který to nezná to nevypadá vůbec dobře), kolem stojící lidi civí, někdy mají i poznámky. Někdo se slušně zeptá jestli nepotřebujeme pomoc a já pak slušně odpovídám, že zatím ne, takoví lidé jsou v poho a chvíli počkají a když vidí, že to zvládáme tak odejdou. Ale najdou se i tací, kteří by hned volali sanitku, přesto, že já jim říkám, že ji nepotřebujeme a několikrát už jsem si vyslechla dost nepříjemných řečí od utažených chytrolínů. Taky Kačka se nechová standardně, tak jak by se slušelo na čtrnáctiletou slečnu. Tak i z toho plynou někdy nepříjemné situace. Ale mi už jsme si zvykli a snažíme se si toho nevšímat.
Buďme rádi, že lidi ještě
Buďme rádi, že lidi ještě sanitky volají...
Mně samotné taky nebylo příjemné, když na nás všichni koukali, jak syn ječí, ale zase si říkám, že když se nebudeme dívat, jak pak budeme vědět, jak to či ono vypadá, jaké jsou projevy, jak různé matky řěší různé situace. Dnes to beru tak, že některá z těch koukajících maminek si třeba říká, že v tom není sama...
Ale, nesetkala jsem se s vyloženě "dobrou radou" někoho na ulici.
Krásné a pravdivé,
souhlasím s článkem do posledního písmenka.Sama mám syna ADHD s potvrzenými autistickými rysy,na potvrzení nebo vyrácení autismu čekáme.Paní ze SPC tipuje atypický či aspera,no uvidíme.Válení po zemi si zažíváme taky docela často.
Takové ty nejchytřejší lidi co okolo nich dítě proběhlo mám nejraději,nejvíc se mě to,ale dotýká z řad vlastní rodiny.Ano,syn je jiný,ale slova pochvaly dětské doktorky,psychiatričky,z PPP i školky mě těší.Vím,že se synovi věnuji ani ne na 100%,ale občas na 200% a jsem ráda,že dělá pokroky a moje péče je někde vidět.Bohužel se na této péči i hodně ničí naše soukromé životy.Ale asi jako každá z nás bych neměnila.
Je to pěkně napsaný článek.My
Je to pěkně napsaný článek.My máme syna AA s LMD. Než jsme přišli na to,že je autista měl to těžké i s námi.Bylo mi ouvej,když venku dostal záchvat vzteku nedokázala jsem si vysvětlit, kde jsem udělala chybu ve výchově. Pak jsem se sama začala pídit co by ho mohlo trápit.Všechno směřovalo k autismu,ale zase jsem si říkala,že je velmi chytrý na to aby byl autista. Pak se nás zeptal logoped jestli není autista.Byla jsem s ním v ped.psych.poradně tam mě poradily,když ho doma zvládám ať si ho zvládnou ve školce.Domu mám koupit boxovací pytel no až to naněj příjde ať buší do něj. A autista rozhodně není,když umí hrát společenský hry.Zase jsem byla zoufalá,kde dělám chybu.I okolí neznalo tuto diagnózu,aby mi pomohlo. Říkala jsem si,že ve školce takhle vyvádí,protože je tam hodně dětí. Dali jsme ho do přípravné třídy,kde bylo devět dětí. Stejně postupně problémy začaly. Používal svoje pastelky,které musely být stále stejně seřazené v penále. Do notýsku chtěl stejné razítko i když byly na výběr. Chtěl mít paní učitelku sám pro sebe, svačinky ze školy nejedl a přidaly se záchvaty vzteku,kde obdivuji paní učitelku, která táhla 20 kilové vztekající dítě kilometr do školy.Je opravdu moc fajn.Snažila se nám pomoc co ho vlastně trápí. Při návrhu jestli nemůže být autista mi odpověděla,že viděla autistu,ale ten se pouze hýbal ze strany na stranu a hlídal si svou tužku aby mu nespadla z lavice.V první třídě jsme dostali velmi dobrou paní učitelku která si vše nastudovala a sama hned první týden navrhla jestli není autista mě se moc ulevilo. Zašli jsme k psychiatrovi který nám pověděl,že je to autista ale neví jakého spektra. Dostali jsme medorisper a trochu se to zlepšilo. Teprve ve druhé třídě jsme přišli na řadu do aply , kde jsme diagnostikovaný na atypický autismus.Zase nás čeká dlouhá cesta žádání na asistenta. Teď když dostane záchvat venku(naštěstí to není tak časté), slyšim i od známích: já bych ti jednu vrazila, řemen na tebe apod... je mi to docela líto i když jsem je informovala a vysvětlila nejsou schopni to vstřebat a pochopit co to autismus obnáší. I mé kamarádce, kde jsem jí prvně pověděla že mé dítě je AA mi odpověděla , vdyť je chytrý. Tím jsem chtěla napsat , že jsem ráda za tyto články,aby lidé byli informováni o této diagnóze. Díky.
No, takoví, co mají dobrou
No, takoví, co mají dobrou inteligenci, jsou na tom ve společnosti možná ještě hůře, než ti, co mají viditelnou mentální retardaci, která je odlišuje hned na první pohled. Autismus se nemusí vždy pojit i s mentální retardací, ale to dítě má v podtstatě stejné problémy, jako ti těžcí. Má psychické problémy, problémy se soc. interakcí, má své stereotypy, kterých se nemíní vzdát, apod. To mě taky tchýně vždycky cepovala, že je nevychovaný. Nechápala, že chce jíst pouze suchou rýži a maso nejí, naložila mu a buď že to sní, nebo už nic jiného nedostane. Tak autista by raději zemřel hlady, než aby snědl to, co nechce jíst. To nikdo nepochopí, dokud to sám pořádně nezažije!!!!!!!
jj, některé situace jsou jak
jj, některé situace jsou jak přes kopírák-nákupy,cesty domů na několikrát díky dknalým spolubčanům přesvědčených o špatné výchově;autobus,c není nízkopdlažní je zamítnut rovnou,narážky lidí-co tak velkeé dítě dělá v kočáru; každdenně totéž k večeři,na stejném místě na mm přesně,správně rozkrojené,neumazané od kečupu-těžko i rodině vysvětlím,že langoš jíme s kečupem vedle a nikoliv na,toust umazaný od kečupu ani omylem,horko těžko lidé chápoou,že rohlík je pro mnho autíků lepší bez másla;prošvihnutý poořad v tv znamená zábavu na několik hodin pro nás i sousedy,nehledě na to,že je to věc,dle čeho se autík aspoň trochu orientuje,spusta lidí čučí jak vyšinutí,že dítě na mě volá kokoláda-nikdo z nich nechápe,že to znamená klidně maminka,protože ta maminka tu čokoládu miluje...a mohly bychm tady všechny psát hodiny a hodiny-každé dítko jiné a projevy v globálu podobné....máme jen lehkou formu,ale stačí to bohatě.Moc pěkně napsané,ještě kdyby to lidé chtěli také trochu chápat a ušetřili nás svých připomínek,rad a v horším případě rovnou posuzování správnosti dg.někde na zastávce....a úplně nejraději mám,když na Ondru někdo sahá či mluví-v mhd atd a upozrňuje,že spadne atd....zvlášť,když nesnáší fyzický kontakt,pak je na několik hodin vyřazen z provozu
Vidím že je to asi tak všude
Vidím že je to asi tak všude stejné...Máme autíka má už 10let,bohužel i s ment.retardací takže je jak 3letý.Naštěstí afekt nebo vztek nebývá,spíš roní slzy nebo ťuká hlavou do zdi,nebo si cucá pěst.Dokonce se i docela domluví,ale měli jste vidět to halooo když přesunuli kouzelnou školku na jiný čas...ještě že bydlíme v domku,jinak panelák ten by snad evakuovali...Taky má Marťa úžasně naposlouchané hlášky z raklam atd.Pohádky umí zpaměti-takže když v čekárně po šedesáté odvykládá maxipsa fíka je to docela mazec.A umí to perfektně i s intonací.Kdysi mi řekli,že autíci nesnáší kontakt-tak Marťa ten se sápe i na pošťačku-chytí ji kolem krku a drží-má sílu jako kůň,někdy mám i já modřiny...nebo chytí sousedku drží jí za prsa a ptá se- paní,jak se máte?Nebo v tramvaji strčí někomu hlavu do tašky a říká-byla jste nakupovat paní?to se potom těžko vysvětluje,že nechce nikoho okrást...Máme ještě dva synky jeden má 8 měsíců a jeden má skoro 4 roky-a taky díky němu se Martin rozmluvil-jen kámen úrazu-menší si chce hrát,Marťa nechápe a je řev..Jenže Venca zjistil že Martin mu jde na ruku takže je slyšet-Marťo pojď,Marťo vem to ,Marťo dones...A Marťa jak koza za jetelem jde...To že je nevychovaný jsem slyšela už tolikrát,že počítat to ani nejde.Nelepší byla paní,která ho napomínala u přechodu-pak šla na červenou a Marťa hned začal memorovat -není zelený panáček,není zelený panáček......Tak jsem schválně hodně nahlas řekla,víš Marťo,paní asi nedávala pozor ve škole a nepozná barvičky.Kdyby jste viděli ten její pohled...Od té doby Marťa u přechodu kontroluje všechny čekající a ptá se-poznáš zelenyho panáčka????Takže ať si každej říká co chce,brečet nemá cenu a někdy se člověk i zasměje.A to je hlavní-najít aspoň něco pozitivního.Takže autíkům zdar,a holkysmějme se,jsou naši miláčci a zamračená máma je na draka....
Teď sem se fakt pobavila,v té
Teď sem se fakt pobavila,v té situaci to asi žádná sranda není,ale zpětně je to komické.Je dobře,že to berete s nadhledem.
No ono to fakt sranda někdy
No ono to fakt sranda někdy není-hlavně když během minuty je najednou půl kilometru v poli za domem-no dohoňte ho.Ale je fakt že když stojí v bráně,drží sedmdesátiletou sousedku za prsa a ptá se -paní jak se máte?-tím naučeným zpěvavým přízvukem-ona oči až na větvi-no to má člověk hodně co dělat aby se nesmál hlasem.....
Nebrat to s humorem-to je tak poslední co mi po těch 10ti letech zbylo-tak jsem alkoholik,nebo jsem se šla picnout dávno.
To je jako přes kopírák
Pro mě dojemné. Tohle by se mělo psát všude, i v televizi dělat osvětu, Protože já mám doma autíka, a úplně ty samé problémy. Je to o nervy, to dítě vám pak nepříjde tak hrozné, ale ty lidi, co vás neustále bodají hnusnými pohledy, a to v tom lepším případě. Pořád ty starší paní a pánové, co se do dítěte nebo do vás navážejí a myslí si, jak vám to nandali, protože si myslí, jak jste neschopná matka, co neumí vychovat syna (či dceru). Tohle mě trápí taky hodně, ale co s tím??? Nedávno, když měl můj syn afekt a takhle křičel a válel se na zemi na velkém parkovišti u nákupáku (nebudu psát proč, to by asi bylo na dlouho), prošla čtyřčlenná rodinka, a namóděný frajer (otec jeho dětí) jim schválně nahlas předemnou řekl: Vidíte, jak zlobí, já bych mu dál pár facek a byl by klid! Já na něj začala křičet, hodně mě to naštvalo, že je postižený a že za to nemůže s dovětkem, já to dám pár facek ty h.....! Pán dělal, že neslyší, a šel dál, ale myslím, že mě slyšel, a doufám, že si trochu něco uvědomil, i když o tom pochybuji.... Větščinou jsem zticha přecházím to, nebo říkám, milá paní, nemluvte na něj, on vám stejně nerozumí, je postižený, ale tentokrát jsem to nějak nepřekousla a nevydržela a pánovi jsem nadala. Řeknu vám, zatím se mi omluvila jen jedinná paní!!!! Jen jedinná, ale já se musím s tímto potýkat den co den.
Přeji všem pevné nervy a hodně štěstí!
Taky ještě přidám... co mě
Taky ještě přidám... co mě poslední dobou dost rozesmutnělo. To, že na naše děti (mého 4-letého autistu) ostatní koukají divně, bych ještě pochopila. Ale... Před pár dny jsem byla s mojí mámou a mými 2 dětmi na skok nakoupit, stavili jsme se v Panerii. Nic zvláštího se podle mě ani nestalo, děti byly trošku hlučnější (asi to, že nemluví, kompenzují decibely v hlase), ale žádné scény. A moje máma se tvářila hrozně, asi se za nás styděla. A řekla mi, že mám strašně nevychované děti. Já se jí zeptala, jestli jako myslí, že je špatně vychovávám, ona na to, že ano, že jim všechno dovolím a že se jich na všechno ptám (pozn. vše nedovolím, ale zkuste autíkovi všechno zakazovat a nevyjít mu alespoň někdy vstříc; a že se ptám, když neumí mluvit? Umí alespoň vyjádřit souhlas a nesouhlas, a tak se ptám, abychom spolu nějak komunikovali.) Pak už mi začaly téct slzy, od mámy, která všechno ví, co se synem prožívám, jsem to nečekala.. Řekla jsem jí, že jestli si nevšimla, tak starší syn je autista (a nemyslím si to jen já, ale celá řada odborníků) a mladšímu je 15 měsíců, tak ten "ještě" vychovaný být ani nemůže. Takže i ty nejbližší to podle mě dostatečně nechápou a i když o všem ví, stejně si ve skrytu duše myslí, že jsou naše děti NEVYCHOVANÉ.
Dobrý den,plně Vás chápu, já jsem po každé návštěvě příbuzných
hodně smutná, nikdy malého nepochválili jen nám stále dávají najevo jak jsme neschopní rodiče,hlavně já matka která je sním celé dny doma a ani ho nenaučím mluvit, jiné děti přece mluví, chovají se jinak, nekřičí apod. Nejhorší je pro mně jak ho vždy pozorují, jako by byl nějaké zvířátko ze zoo a stále ho srovnávají s jeho zdravou neteří která je pro ně všechno o něj nejeví vůbec zájem, nikdy ho nepohlídali ani jinak nepomohli. Od cizích to člověk překousne,ale od rodiny to bolí.
Díky Esssi,krásný článek
Díky Esssi,krásný článek :))))a ještě něco pro Lenku-první reakce mých
rodičů,když jsem řekla,že dcera je postižená,byla abych ji dala do ústavu,
své rodiče mám ráda,mám k nim úctu,ale svoji dceru miluji!!Vztahy s rodiči
jsou chladné,ale to je jejich problém,že se nesmířily s mojí dcerou,ne můj!!! Hezký den:)))
...jenže od nejbližších to hodně bolí a nezapomíná se na to...
že jo?
Nadhled můžeme mít, jen u těch blízkých to nejde tak často hodit za hlavu.
:-)
Děkuju za milé komentáře...no, prostě přesně proto jsem to psala, protože ti okolojdoucí jsou občas na tečku..
napsala jsem pak ještě jeden článek do jiných místních novin:
Život s autismem
Narodí se miminko a vypadá zdravě. Všichni jsou šťastní, že do rodiny přibyl nový človíček. Dítě roste a už to není miminko, je to batole. Přijde období vzdoru. Pořád čekáte, až dítko přestane používat vztek jako univerzální reakci na všechno a ono je to spíš horší a horší. Místo vzteku upustí od používání té trochy slovíček, co se naučilo. Říkáte si, že je brzy, že do tří let času dost. A ono se toho moc nezmění ani do tří let. Dětská lékařka vás nejspíš odešle k psychologovi. Pokud je dotyčný odborník nohama na zemi, pojme podezření. Potom vás čeká dlouhá cesta různých vyšetření, na konci které může být diagnóza dětský autismus.
Říkáte si, že vám se to stát nemůže? Ale může. Každé stodesáté dítě trpí autismem.
Takhle nějak se to odehrávalo u nás. Věřte mi, že to bolí. Bolí to, když se dozvíte, že vaše dítě je postižené. Když si uvědomíte, že se o něj budete nejspíš starat celý život. Ale není autista jako autista. Ti vysokofukční dokáží fungovat a normálně žít. Aby tohoto byli schopni, musí se pracně naučit, co říkat, jak reagovat. Nemají cit pro to, co je vhodné. To, co zdravé dítě pozná intuitivně, musí se autistické dítě čistokrevně nadřít.
Náš syn je nízkofunkční. Nemluví, vzteká se, je na plenách. Někdo se možná zeptá, proč jsme ho nedali do ústavu. Protože je náš, přáli jsme si ho a protože je mu s námi dobře. Umíme ho potěšit a on se umí radovat. Že z něj nikdy nic nebude? No, ona ta lidská dokonalost je věc značně relativní.
Co někdy zamrzí, je reakce okolí neznalého stavu věcí. Přednášek na téma výchova jsem už od okolojdoucích dostala tolik, že by to vydalo na menší svazek v edici Stopy hrůzy. Jednou jsme si tak kráčeli směr hřiště a Štěpánkovi se cosi znelíbilo a ječel a odmítal jít žádoucím směrem. Paní kráčející okolo pravila: „Já si tě vezmu, když zlobíš maminku.“ (Proč je tahle hláška tak oblíbená?) No a nejstarší syn jí odpověděl: „Víte, on nemluví. To byste si musela pořídit takový kartičky, a ty by vám nosil, kdyby něco chtěl.“ Paní zjevně vůbec netušila, o co jde a poměrně rychle pokračovala v chůzi.
Abych to vysvětlila, kartičky rovná se výměnný obrázkový komunikační systém, který se používá pro komunikaci s dětmi, které nemohou mluvit a nezvládají znakovou řeč. Takže pokud chci dítěti sdělit, kam se půjde, ukážu mu malý zalaminovaný obrázek, na kterém mám dotyčné místo vyfocené. Nebo pokud dítě něco chce, donese mi kartičkou s fotem požadovaného.
Když máte dítě na vozíku, je jeho hendikep na první pohled vidět. Dítě s autismem často vypadá jen jako nevychované. Je lehké soudit, těžší je vidět pod povrch. Pokud spatříte rodiče, který se sklání nad dítětem válícím se po zemi, stoprocentně si pomyslíte něco o dnešní volné výchově a účinnosti opomíjených tělesných trestů. Jenže co když se dotyčné dítě jinak chovat nemůže? Co když mu jeho mozeček v tu chvíli jinou reakci neumožňuje? Co když je to dítě autistické?
Autismus je závažná porucha, která spočívá v řadě potíží. Dítě dobře nechápe to, co slyší, vidí a prožívá. Trápí ho problémy s mezilidskými vztahy, komunikací a přizpůsobivostí. Zorientovat se v našem světě bez specializované pomoci má asi tolik šancí jako ryba na suchu. Autismus se nedá vyléčit. Ještě si myslíte, že pár na zadek by pomohlo?
Když jsme se dozvěděli, co je se Štěpánem, vlastně to byla úleva. Že to není naše vina. Že jsme nic nezkazili. A nastoupil pocit tíhy z budoucího. Jenže tím se trápit nelze. Je potřeba žít přítomností.
Já jsem momentálně šťastná jako blecha, že v Příbrami funguje Mateřská škola speciální v Hradební ulic. A že je od letoška otevřená třída pro autistické děti. Nikdy jsem si nedovedla představit, že by Štěpánek mohl chodit do školky. A ono to jde. Asi nemusím vysvětlovat, jak moc jsem vděčná paní ředitelce, dámám učitelkám i slečně asistentce za veškerou péči a pochopení, které se našemu synovi v této školce dostává.
Já se vážně snažím, aby Štěpánovy projevy neobtěžovaly okolí v míře větší než nutné. Piští, když má radost, ječí když se zlobí. Víme o tom. Víme i o tom, že hluk většinu lidí obtěžuje. I tak bych chtěla poprosit všechny okolo i naším směrem jdoucí o trochu pochopení. Pochopení pro rodinu, která se snaží v normálním prostředí vychovat svoje trochu jiné dítě. Vy nás jen potkáváte, my ho máme navždy...
Moc krásně napsané! Ale
Moc krásně napsané! Ale abyste oslovila třeba tu kolemjdoucí paní, mělo by to vyjít na 1.straně Blesku :)
Holky,
ačkoliv Kačka není autistická, moc Vám rozumím. Taky se setkáváme s nepochopením. Lidi nevědí pořádně nic ani o epilepsii, i když je tak častá (asi 1% lidí). A o tak těžké epi toho vědí ještě míň. Nejen, že se člověk setkává s nepochopením některých situací, i toho proč používáme vozík, že Kačka nedokáže pochopit některé situace, i že se chová jaké pětiletá.
A co se týče příbuzných, kromě bráchy s manželkou, kteří s námi bydlí v domě a už všechno pochopili a berou to, jak to je. Ale třeba moje babička taky pořád srovnává s jinými dětmi, nemůže pochopit, že není moje vina, že Kačka neodpovídá tabulkám. Má za to, že Kačka tak špatně a málo mluví, protože s ní nemluvíme, že to že se nemůžeme se čtením dostat dál než k písmenkům, a nepočítáme dál než do deseti a to ještě sčítáme a odčítáme s názorem není proto, že se nesnažíme. Někdy to fakt zabolí, když si někdo, od koho čekáte podporu neodpustí poznámky.
Esssi, moc pěkně napsané! S
Esssi, moc pěkně napsané! S tou větou "Já si tě vezmu, když zlobíš maminku " máš stoprocentní pravdu, kolikrát jsem si ji vyslechla, bože můj. A to nejen u naší autistické ment. postižené dcery, ale i při výchově našeho zdravého syna. Nedávno se rozhodl, že už je dost velký (5,5 let) a nepočkal na mě tak jako vždy u kraje chodníku, jak jsem ho naučila, nýbrž se nedbale rozhlédl letem světem vpravo vlevo a přeběhl sám silnici. Nutno podotknout, že to bylo dost blbé a nepřehledné místo - v zatáčce. Málem mě omyli. Přeběhla jsem za ním a lup mu na zadek a k tomu kázání proč nemůže přebíhat sám a že rozhodně za tu zatáčku nemohl pořádně vidět a kdyby jelo auto, tak je po něm. No jak jsem mu lupla, tak začal vykřikovat "nebolí, nebolí" tak jsem mu teda přidala. Kolemjdoucí to velice zaujalo, a zrovna paní jedna v důchodovém věku prohlásila, že si ho vezme, když zlobí maminku. Důrazným tónem jsem jí řekla, ať tu výchovu laskavě ponechá na mě. Začala vykřikovat rozhořčeně, co jsou to zač, ty dnešní matky, že se pak nediví, když se jejich děti takto chovají. Závěr: dnes už si synáček pamatuje, že na mě má počkat a ještě mi vždycky podá ručku. Kdežto u autíka vám nepomůže ani rozčilování, ani bití, ani domluvy po dobrém a to je ten průšvih. Dceřinu ruku prostě nesmím na takovýchto místech nikdy pustit, .....Je to docela o nervy, uhlídat autistku hyperaktivní 12ti letou, rychlou jako blesk, myslím, že má několik andělíčků strážných, protože párkrát už v té silnici byla - a nikdy naštěstí nic nejelo, uf....
Ještě k těm babičkám a dědečkům, chápu maminky, že to je problém, který nikdy nepřebolí. Můj otec je též toho názoru, že jsme měli dceru dát do ústavu. Já ten názor nesdílím, je to děcko jako každé jiné a patří do rodného hnízda. Potřebují se i ti sourozenci navzájem - naše děti mají pěkný vztah, jsem za to moc ráda.S mými rodiči byly kvůli naší dceři a jejich vztahu k ní dost vyhrocené vztahy, nestýkali jsme se dlouhodobě, ale teď se to dostalo do roviny, kdy oni si berou na hlídání našeho zdravého syna (teda epileptika, aby to nebylo tak jednoduchý) a bráchovy holčičky hlídají též, ale naši auti dceru né. Na tu si musíme zaplatit asistenční službu, holt tak to je. Mlčím, nechávám to být, po zlém nezmůžu nic , akorát bych přiravila syna o babičku s dědou. Myslíte že dělám dobře? Pár maminek řeklo, že by to nesnesly - buď obě děti, nebo nikoho. Ale já na jedné straně chápu, že třeba jít s naší Romčou ven, uhlídat ji, dohonit ji, zvednout ze země, když vzdoruje a nechce jít dál- je to fyzicky náročné - psychicky taky, ale my jsme na dědině, a každý už tu ví, o co kráčí, tak nás nechávají žít. No mamky, hodně sil a pevné nervy, já už jsem se naučila lidem trefně odpovídat, už nejsem jako dřív, kdy jsem se nevzmohla na slovo a polykala slzičky.
..neškodná slovní fráze
......nevím, ale já jsem několikrát slyšela směrem ke svým dětem, že si je někdo ,,vezme domů", ,,odvede psa na guláš" :-) Brala jsem to jako neškodnou komunikaci, nyní jsem v důchodovém věku a pokud se nějaké děcko vzteká a mamince hraje na na nervy, tak to občas také řeknu. Dítě se většinou zklidní a odkráčí s maminkou za ručičku pryč. Nikdy by mě nenapadlo, že tyto slova jdou brát jinak než pomoci mamince ve vypjaté situaci. Tyhle fráze tak zlidověly, že se používají již několik generací. Moje překvapení co se tu dočítám....:-)
???
No, protože jsou třebas autíci, kteří nesnesou,když na ně promluví někdo cizí, asi bych to neriskovala..
Esssi, pri vsetkej ucte,
Esssi, pri vsetkej ucte, VLADENA predsa nemoze vediet, kto je autista a kto nie .. Ak pri pohlade na podobnu scenu utrusi smerom k dietatu, ze "si ho vezme domov", predpoklada, ze sa zkludni. Na mna ako dieta toto fungovalo stopercentne a nevybavujem si, ze by moja mama mala namietky. Naopak, este mi zduplovala, co som pocula:-)Tiez by ma doteraz nenapadlo, ze by toto niekomu mohlo vadit.
Nebudme tak prisni, inak za chvilu si nikto nebude vsimat nikoho. Mna mama viedla k pomoci druhemu a tak, keby som videla niekoho so zachvatom na zemi, asi by som sa zasla opytat.. A neviem, ci by som to urobila druhykrat, ak by ma niekto zprazil, ze sa mam starat radsej o seba. :-)
Aj ked chapem, stres urobi svoje..
Ale to je rozdíl, nabídnout pomoc a mít nevhodné řeči
Pokud vidím mámu s dítětem, které má záchvat, válí se po zemi atp., mohu nabídnout pomoc (odnést nákup k autu, přeparkovat kočárek, sehnat lékařskou pomoc atd.) Ale pomoc nabízím matce, slušně a nevtíravě, a matka má možnost odmítnout. Naopak míchat se do konfliktu matky s dítětem je nevychovanost, ať už se jedná o autistu, nebo ne. Nikdy přece nevte, co předcházelo, kvůli čemu se dítě vzteká. Je to stejně neomalené, jako když důchodci v tramvaji citýrují sedící "mládež" a pak holka vstane a ukáže se, že je těhotná nebo má sádru.
Pravda, zamiesala som hrusky s jablkami ...:-)
Povodne som iba chcela zareagovat na odpoved Esssi Vladene:-)
A jaký je v tom rozdíl?
Psala jsi, že Vladěna nemůže vědět, že se jedná o autíka. A já jsem napsala, že špatně je to i v situaci, kdy se vzteká zcela "normální" dítě. Upřímně, co má co cizí kolemjdoucí "zklidňovat" vztekající se dítě ("Předpokládala, že když to řekne, tak se dítě zklidní"), pokud o to není výslovně požádána? To je stejné, jako kdybys začala na ulici "zklidňovat" dva dospělé, kteří se spolu hádají.
Ano, pretoze Vladena pisala,
Ano, pretoze Vladena pisala, ze by jej nikdy nenapadlo, ze by si jej slova mohol niekto vykladat inak, ako pomoc maminke vo vypatej situacii. Mozno Esssi so svojim synkom by nieco take nevitala, pretoze pise, ze niektori autisti neznasaju, ked na nich prehovori niekto cudzi. Mozno niekto iny by nenamietal. Nehovorim o pripade, ked nahodny okoloiduci komentuje sposob vychovy. Suhlasim - co koho do toho :-)
Ale ani mna nikdy proste nenapadlo, ze by toto mohlo niekomu vadit. Nechcela som sa nikoho dotknut, iba ma to zaujalo.
No a co sa tyka "zkludnovania" dospelych - nemam s tym osobne skusenosti, ale uprimne, myslim, ze prave kvoli nevsimavosti okolia prichadza medzi dospelymi k situaciam so zbytocne smutnymi koncami.
Katari, jsme dospělí lidé, a
Katari, jsme dospělí lidé, a musíme rozeznat situace, kdy je třeba pomoci, a kdy ne. jak už psala výše kolegyně, se kterou velmi souhlasím. Jsou situace na první pohled nebezpečné, či nepřijatelné. Pokud starší paní vadí můj syn, který dostal afekt kvůli čemukoli, co ho rozhodilo (může to být opravdu spousta věcí), tak to není přece žádná pomoc. Většinou tito lidé reagujíé proto, že toto chování považují za nepřijatelné a chtějí mu tudíž zamezit, nezasahují proto, aby někomu pomohli, ale aby pomohli sobě. některým starším lidem vadí kvičení a vřískání, hlasitá mluva, či smích, nebo pláč, což ale autisti naprosto běžně dělají, oni nerozeznají míru hlasitosti, nevnímají lidské konvence, nerotzumějí tomu, co se smí a co se nesmí, nebo lépe řečeno, nemá dělat. Oni tak prostě komunikují, a lehce se dostanou do afektu. A když už se to stane, tak je z afektu stejně může dostat jen ta nejbližší osoba, protože ví jak. Už chápete, o co nám jde?
Dj, ja som sice mladsia pani
Dj, ja som sice mladsia pani (boze, to znie divne), ale donedavna by ma ani nenapadlo, ze dieta takto sa prejavujuce moze byt istym sposobom postihnute. Podakovat by som mohla Zlababe, ktora urobila vacsi kus osvetovej roboty, ako nakladne kampane vsetkych neziskoviek dokopy. Ak sa tu ale pyta niekto v diskusii, preco sa ma hned citit ako na strelnici? Chapem, ze toho musite mat obcas plne zuby, ale je to fakt dovod pustit sa do neho? Mna ta tema zaujima z pohladu cloveka, ktory postihnute dieta nema. Ale prave preto, ze zijeme (snad) v civilizovanej spolocnosti, chcem vediet, kto zije vedla mna a ako sa mu zije. Vobec nejde o to, ze by som chcela niekoho mentorovat.
Tento vas prispevok je jasny, zrozumitelny a dostacujuci ako vysvetlenie.
Mimochodom, Marketa, kde je
Mimochodom, Marketa, kde je vlastne limitna hranica toho, co je este vychovanost a co nie, pokial ide o to, vstupovat do konfliktu matky a dietata? Ak to prezeniem, ked mu na ulici dava pat na zadok? Alebo desat? Alebo facku? Ked nanho krici a dieta je vystrasene a place? Aj ked neviem, co situacii predchadzalo a preco sa dieta "vztekalo"?
Ja neviem ... na jednej strane pocut, ako su ludia nevsimavi k okoliu, a naopak, niekoho sa dotkne iba pohlad.
Rada by som podotkla, ze nie som ani stara generacia a tiez sa nemiesavam do vychovy inych:-)
Souhlasím
s Markétou a Erikou. Nikdo nemá co mluvit do výchovy cizích dětí, ať jsou autistické či ne. Považuji to za narušení soukromí. Pro mě není nepochopitelné, při tom co vím o autismu (informací si člověk může najít dost), že pokud na autistické dítě, (které nesnáší kontakt s cizími lidmi) v afektivním záchvatu promluví cizí člověk, rozhodně tím mamince spíš ztížím situaci. A říci cizímu dítěti a třeba i zdravému, že si ho vezmu, protože zlobí by mě nikdy nenapadlo. Pokud by někdo něco takového řekl mým dětem nebo neteři či synovci (které mám ráda jako by byli moje) , rozhodně bych na něho nereagovala mile. Já je miluji taková jací jsou a nedám je někomu cizímu jen pro to že mají vztek, nebo zlobí a tedy je ani nechci strašit tím, že je někomu dám. Způsob reakce je čistě na rodiči ( a klidně ať je to plesknutí přes zadeček, jako upozornění, že takhle ne).
Taky mi občas někdo nabídne pomoc v situaci kdy má Kačka záchvat a třeba spadne venku, pokud mi někdo nabídne, že mi donese někam tašku, něco podá atd, ráda jeho pomoc přijmu a ještě mu vděčně desetkrát poděkuji. Ale když mě s ní někdo chce za každou cenu vozit do nemocnice nebo volat sanitu, a nedá si vysvětlit, že to není potřeba a ještě má řeči o nezodpovědnosti tak mě to akorát naštve.
Pro paní Vladěnu,
Ano, je tu ještě jeden problém, protože je autismus tak strašně rozmanitý. Někteří autisté, kteří chápou řeč a rozumí ji, tak ji rozumí ale doslova. Vůbec nechápou vtipy, metafory, ironii. Chápou to prostě tak, jak je to řečeno. Když tedy řeknete autistovi, že si ho vezmete, bude to chápat doslova. Jak už tady psala jedna maminka, buď se vás chytne a půjde s váma domů, protipólem jsou pak ti, co začnou mít panický strach z toho, že je někdo chce vzít pryč od mámy. Autismus je hodně složitý, nedá se popsat v několika větách.
Vedeš debatu do extrému
Pokud budu mít pocit, že se před mýma očima odehrává něco nebezpečného (matka bijící dítě očividně nepřiměřeným způsobem, parta kluků bušících do své oběti, muž hrubě zacházející se svou partnerkou, zlodějíček rvoucí starší paní z ruky tašku), zasáhnu okamžitě nebo zavolám policii.
Ale tahle diskuse je o tom, že mnohé kolemjdoucí v dobrém úmyslu pomáhají matkám "vychovávat" jejich děti, zdravé či autistické, to už je jedno, nebo aspoň nahlas kritizují situaci a nenápadně tím dávají najevo, jak jsou matky neschopné a jak ony to vědí lépe.
Nesnáším třeba, když mým dětem někdo cpe v parku nebo v supermarketu bombóny jen proto, že mají smutné oči (a že oni se smutně koukat dovedou); ale samozřejmě pokud bychom někde u škarpy umírali hlady, bombón pro ně bych jistě vděčně přijala. Chápeš ten rozdíl?
.
smazáno
Přesně tak, jedna věc je
Přesně tak, jedna věc je nabídnout pomoc, druhá věc jsou blbý komentáře, o ty já osobně vůbec nestojím. Pomoc nabídne málokdo, ovšem kecy slyším často. Možná proto už jsme na to my mamky tak alergické.
Markétko,
moc hezky napsané, to je přesně ono. Kéž by bylo takových chápajících lidí více, jak by se nám rodičům dětí s PAS ulevilo!!!!!!!!!!!!! Smekám a zdravím, a přeji všechno nej.
Katari, rozdíl je, zeptat se,
Essi, rozdíl je, zeptat se, jestli nechcete pomoci, jestli není nějaký problém, pak není problém , matka odpoví, ne děkuji, nebo mohla byste třeba to a to. Ale přistoupit k dítěti, které má afekt a ještě skříplavým hlasem na něj začít mluvit, to ho akorát ještě více rozzlobí, to se nedělá. A je to jedno, jestli to dítě je zdravé. Co se vůbec staráte??? pokud už opravdu máte zájem pomoci, tak ok, ale já v tom napomínání teda fakt žádnou pomoc nevidím,. přifdělá mi to nevíc ještě práci, nejenže jsem odvrácena od uklidňování dítěte, které to ještě více rozhodí, já se musím navíc potýkat s nenechavou důchodkyní. Místo řešení toho, proč moje dítě dělá to a ono a vysvětlování, by mohl být můj autík už dávno v klidu. Ono, je pomoc a pomoc!!!!
....jak třeba reaguje autík,který má zrovna afekt a válí se po
zemi a ty ho zvedáš, na poznámku od cizí osoby,že si ho tedy vezme? Já nevím......
Každý má trošku jiné
Každý má trošku jiné zkušenosti,někteří autisté nesnáší jakýkoli dotyk nebo oslovení,já mám opačný problém-syn by odešel s každým.Jak někdo řekne pojď tak jde jak koza za jetelem.Takže když mu jednou řekla v supermarketu paní že si ho vezme domů když neposlouchá-to podotýkám že se nevzteká,jen si nahlas opakuje koupíme brumíka,koupíme brumíka,koupíme.......pořád dokola dokud není v košíku-tak ji chytil za ruku až hekla(má dost sílu),řekl koupíme brumíka a už ji táhl.....byla dost překvapená a myslím že příště už to nikomu nenabídne....:-))))))
Martino,
to je fakt. Autismus je strašně rozmanitý, každý autík je individuál, takže ono je těžké lidem vysvětlovat neustále, co to vlastně autismus je a jak se projevuje. Každopádně chování většina lidí je nepříjemné rýpání, nikoli nabízení pomoci. Mě se za celou dobu omluvila jen jedna paní, když jsem ji řekla, že na něj nemá mluvit, že on ji stejně nerzumí, že je postižený. ˇAspoň to, uvědomila si svou chybu. Většina však stále stejně nic nechápe a pořád si bude myslet, že to dítě je nevychovaný spratek a matka neschopná.... Ale tak to není.
Milá paní Vladeno,
já nejsem sice z té vaší generace, asi o něco mladší, a za nás se to už teda vůbec neříká, to byly možná výchovné praktiky za komunismu. Já jsem zdravá a leze mi to taky pěkně na nervy. Mám syna autíka a i kdyby byl zdravý, tak by mi to vaše: chlapečku, nezlob maminku, nebo si tě vezmu.. lezlo na nervy taky. Takhle se nejedná s dítětem!!Ani s dospělým člověkem!!!!!! My to toiž slýcháváme denodenně a víme, že to nemá žádný efekt, a to už je pak fakt dost otravné.Pokud byste chtěla pomoci, nikoli si jen rýpati a dělati, že vy jste ta chytřejší, která problém vyřeší, tak byste oslovila matku, jak už tu bylo někde řečeno , a zeptala se, zda můžete nějak pomoci. I když v případě autisty byste pomoci ani nemohla. pokud už teda o nich nic nevíte, zkuste se sama informovat, třeba si něco přečíst. Když už ani po přečtení tohoto článku, jste stejně nic nepochopila a dál si trváte na svém. Autista většinou nemůže mluvit, nerozezná řeč a neumí se vyjádřit. Navíc mu dělají problémy hluk, cizí lidé, a mnoho jiných změn, které přináší běžný život. Přesně jak už tu bylo řečeno: představte si, že jste najednou na jiné planetě, nikdo nerozumí tomu, co vy chcete říci, vy nikomu nerozumíte, mimozemšťani se chovají tak podivně, že to vůbec nechápete, něco po vás chtějí, a vy jste naprosto bezradná. Autisté navíc mají mentální úroveň daleko nižší, než je jejich věk. Takže můj 4 letý syn má nyní komunikaci a sociální interakci na 8 měsících až roce. Jak si myslíte, že se vyjadřuje půlroční dítě, když je mu zle, nebo když něco chce??? No přece křikem. Autisti ale mají věc mnohem více stíženou, neumějí dokonce ani ukázat na věc, kterou chtějí. Mají i psychické obtíže a jsou velice citliví na změny, takže je rozhodí každá maličkost. Pokud byste byla tak laskavá paní, a příště, až uvidíte maminku zápasící se svým ukřičeným dítětem, tak si toho vůbec nevšímejte a jděte dál. To bude asi nejlepší. Ta matka si jistě poradí sama, cizí lidi k tomu nepotřebuje. vaše rady nejou užitečné, to mi věřte, jsou k ničemu. Pokud už teda mamince nejste ochotna pomoci nějak konkrétně, že ji třeba pomůžete vzít tašku, otevřete jí dveře, aby mohla projít s dítětem v náručí, pak tedy raději mlčte a běžte dál. To je moje prosba na vás.
...
no jo no, dřív byly autistický děti zavřený v ústavu, holt se po ulicích moc neválely tudíž starší generace nemají s tímto zkušenosti...
...ptám se ještě jednou....jak reaguje, když ho nějaká cizí paní
osloví?