Comenia Script - nové psací písmo pro české školy
Narazila jsem na informaci, že od září se bude na některých školách zkoušet nové psací písmo Comenia Script. Jde o to, že by mělo nahradit (pokud bude vše schváleno) stávající psací písmo. Comenia Script je v podstatě mírně nakloněné tiskací písmo. Takže děti, které teprve čeká první třída, by se mohly dočkat toho, že už se nebudou učit psát psacím písmem.
Náš syn umí tiskací písmena a popravdě mne celkem děsilo, že mu budu muset za dva roky vysvětlovat, že písmenka, která zná už 4 roky bude teď psát docela jinak - psacím.
A ejlhe, už někoho konečně napadlo, že bychom se mohli zbavit psacího písma, které už patří do muzea.
Pamatuju si, že jsem asi před deseti lety jedné Američance psala anglicky (ovšem našim psacím písmem) něco na papír. Samozřejmě to vůbec nebyla schopná přečíst. Tak to je dost, že naše děti snad nebudou trávit čas psaním různých kliček, které za pár let stejně zapomenou. Mimochodem víte ještě, jak se píše správně velké psací L?
Hledala jsem na webu, jestli neexistuje skupina na Facebooku pro podporu nového psacího písma. Takovou jsem nenašla, jenom jednu s opačným názorem - Nechceme zrušit psací písmo.
Více třeba zde http://www.ct24.cz/domaci/80293-na-skolach-se-bude-zkouset-novy-typ-psac...
Nové jednodušší písmo by mělo vyhovovat právě dětem s poruchami učení. Je prostě jednodušší a velmi podobné tiskacímu písmu.
- 11028x přečteno
Sem se odkazují tyto články:
Žádné příspěvky nenalezeny
Nejčtenější články
- Diagnóza mentální retardace (18,447)
- 7. Petra s Míšou (vývojová dysfázie) (14,519)
- Jak jsem měla sociální návštěvu (13,972)
- Příspěvek na pořízení motorového vozidla pro zdravotně postižené (13,865)
- Máte své rodinné internetové stránky? (12,148)
Dnešní oblíbené články
Archív článků
- Únor 2008 (4)
- Březen 2008 (2)
- Duben 2008 (6)
- Květen 2008 (1)
- Červen 2008 (1)
- Červenec 2008 (3)
- Říjen 2008 (10)
- Listopad 2008 (10)
- Prosinec 2008 (7)
- Leden 2009 (39)



Komentáře
Comenia Script
Bezva nápad. Jsem určitě pro, současné psací písmo je už přežitek, staré 80. let a navíc těžké na učení pro žáčky. Můj syn jde po prázdninách do 1. třídy, je moc chytrý na čísla, počítání, ale nechápu, jak se naučí psací písmo. Je na to dost nešika, kreslení zvládáme jen s pastelkami JUMBO od Koh-i-noor, ty nám doporučili, stejně jako uvolňovací cviky na ruku.
Hm tak chci vidět jak rychle
Hm tak chci vidět jak rychle na střední škole zjistí, že nedokážou napsta větu v čas. To bude vyuka za hodinu pul strany když normální jsou i tři.
Do té doby si většina žáků
Do té doby si většina žáků vytvoří své "vlastní" písmo.
Jsem studentka vysoké školy
Jsem studentka vysoké školy pedagogické a do teďka píši psacím písmem, které jsem se naučila na základní škole. Jsem lehce dysgrafička a i když jsem nad naučením se psacího písma strávila mnohem více času, než ostatní děti jsem za to strašně ráda, protože je to pro mě nejrychlejší forma psaní. psaní mi trvá o něco déle než spolužákům, ale je to pro mě nejrychlejší forma psaní. A i spousta vysokoškolských profesorů píše psací formou psaní a jistě se to nebudou přeučovat, takže nevím jak to pak po nich studenti přečtou.
Psace nepíšu asi od 4. třídy,
Psace nepíšu asi od 4. třídy, jsem na gymnáziu a zvládám si psát úplně v pořádku. Na střední škole si psacím písmem píše jen pár lidí, takže já jsem rozhodně pro. Psací jsem nesnášela a do teď mi to přijde hnusné a nesmyslné.
No, je pravda, co tu píšete.
No, je pravda, co tu píšete. Šestiletým dětem dělá problémy cosi namalovat, či vykreslovat uvolňovací cviky. Vzpomínáte na své dětství? Vy jste také zvládla se naučit psát psacím písmem.
Nechce to na učitelích, kteří mají miliony didaktických pomůcek, které se během 80 let vyrobily a dovedly do dokonalosti.
I vy jste se naučila psát psací písmena, nechápu, z jakého důvodu by se Váš chytrý syn nenaučil používat národní tradiční písmo.
Nové písmo
Už jsem o tom slyšela dříve a doufala jsem, že se to prosadí než půjde moje dcera do první třídy.... Nestalo se... Letos je v první třídě a ze začátku jsme trnuli, jak jí psaní půjde, tvary jí dělaly problém. Ale příjemně nás překvapila dcera i škola, že na to psaní mají docela dobré výukové metody.
Konečně :-)
Doufám, že se to ujme. Zrovna minulý týden jsem se o tom bavila v SPC, dost možná, že se bude toto nové písmo v Liberecké ZŠ pro děti s poruchami sluchu zkoušet... Uvidíme, budu doufat :-)
Podpis
Nové písmo je hlavně dobrý kšeft pro ty, kteří jej vymysleli. Vlastní font je placený, takže nemůžete vytvořit přípravné materiály aniž byste za to museli zaplatit 60 €.
Za další, když nezvládnete psací písmo, nezvládnete podpis v úřednickém slova smyslu.
Co to je
"podpis v úřednickém slova smyslu"? já myslela, že bohatě stačí nějaký klikyhák, který není závislý na tom, jaký typ písma se učí ve školách. Mimochodem, já třeba už dávno nepíšu tak, jak mě to naučili ve škole.
Nové písmo se mi nelíbí, asi proto, že mi moc připomíná styl, jakým se píše v Americe.
Ale uznávám, že našim dětem by to možná vyhovovalo víc než kličky a háčky starého písma, to je u mě asi jediný argument PRO.
Asi těžko se budete moc
Asi těžko se budete moc podepsat klikihákem, když budete umět jen počítačové písmo. Je to formy jak lépe sfalšovat podpisy
S tou poznámkou, že se za
S tou poznámkou, že se za font musí platit, souhlasím.
nové písmo?
Jsem učitelka na 1. stupni. Osobně se mi nápad se zavedením nového písma nelíbí. Sama používám tiskací i psací formu, ovšem pokud potřebuji psát velmi rychle, automaticky využívám psací verzi.Takže například -přednášky na vysoké škole tiskacím? To bych nevystudovala! Byla bych spíše pro to, aby se dětem nácvik psacích tvarů posunul do druhého ročníku. První rok by mohly psát poze hůlkovým a stačilo by to. Mnohé děti dozrávají grafomotoricky až v průběhu 1. ročníku. Navíc je Comenia písmo příliš podobné tiskacímu písmu. Má to potom vůbec smysl? Sem tam nějaké zaoblení navíc -to se bude s tiskacím dost plést, ne?
Romana
Přednášky na VŠ
myslím není v současnosti potřeba jakkoliv "ručně" zapisovat. Elektronické podklady k výuce se stávají standardem. A když už, 2/3 studentů (odhadem) si nosí notebooky a netbooky.
To, že nakonec většina lidí nedodržuje "školní normu" písma, je podkladem třeba grafologie. Mám za to, že je ve výsledku úplně jedno, co se děti naučí psát v 1. třídě. Nové písmo považuji za "inovaci za každou cenu".
I přesto ....
.... že elektronické podklady se stávají standardem a studenti si nosí notebooky, i přesto že mnozí z nich umí psát na počítači všemi deseti, i přesto je psaní rukou jednodušší a rychlejší!!! Nedokážu si představit, jak bych do grafů a obrázků, které mi pedagog dá v datové podobě - nějakým velmi rychlým způsobem psala poznámky a vysvětlující informace - snad jen že si to vytisknu a domaluju a dopíšu popisky a poznámky ... jak jinak než RUKOU!!! A to co nejrychleji - neboť když se tím budu párat, tak pedagog zatím odvysvětluje několik dalších "témat", jejichž podstata mi pak zůstane utajena :-D.
Neříkám, že by se ve škole měl známkovat "krasopis" jako kdysi, ale psací písmo by se rozhodně učit mělo. I když vím, že můj syn s tím bude mít za rok a něco taky problémy (půjde do první třídy a grafomotorika u něj není zrovna silná stránka).
A ještě jedna myšlenka - zrovna tady na "žlababě" se často mluví o psychomotorickém vývoji a jeho souvislostech: když se děťátko "posune" v motorice - začne pást koníčky - rozšíří se mu okruh pozorování a dojde k posunu v rovině psychické. ANALOGIE v grafomotorice: tím jak mozek nutí ovládat "motoriku" ruky, aby dělala potřebné kličky a háčky na písmu, tak zpětnou reakcí zase dochází k rozvoji mozku???
přesně tak, např. každý
přesně tak, např. každý logoped vám potvrdí, že rozvoj řeči souvisí m.j. s rozvojem jemné motoriky rukou - proto vám doporučí, abyste kromě nácviku mluvení procvičovala i drobné prstíky vašich dětí... ;) zajímavé, viďte !
2/3 studentů? Pokuď jde o mě,
2/3 studentů? Pokuď jde o mě, tak jsem na VŠ a studuji matematiku a tam si notebooku nosit nejde, těžko asi budete psát matice a další matematické výrazy rychle na notebooku. I naše profesorka píše důkazy psacím písmem, takže nevím jak to po ní lidé, kteří ne budou umět psací písmo přečtou.
No a vidíte.Já jsem si
No a vidíte.Já jsem si zapisovala a vystudovala.To bude tím,že můj styl stejně jako Comenia script není tiskací písmo v pravém slova smyslu-je to zjednodušené psací. Tudíž je MNOHEM rychlejší,než to,co do mně hustili v první třídě a co jsem do čtvrté třídy stejně zapomněla.Koho baví kaligrafie,ať si kreslí obloučky,ale já jsem pro písmo-jakožto symboly-vyjádření mluveného,nebo myšleného textu-ne pro písmo jako uměleckéé dílo...
Nová předloha písma
se mi celkem líbí, a nejen proto, že sama polopsace-polotiskace píšu cca od třeťáku střední školy :-). Nedávno jsem byla svědkem debaty tří maminek dětí s Downovým syndrom z naší školy. Ty děti jsou velmi šikovné, ale jejich postižení samozřejmě znamená jistým způsobem omezenou kapacitu "harddisku". A maminky dospěly k jednoznačnému závěru - proč velkou část oné kapacity vyplýtvat na nácvik smyček a kliček, na pochopení toho, že existují vlastně 4 druhy písma (minusky a verzálky, obojí v psací a tiskací podobě), když prioritou by měl být (jakýkoli širšímu publiku srozumitelný) zápis textu a pochopení jeho smyslu? Určitě existují logické argumenty, proč zachovat stávající model, ale osobně proti změně nic nemám. I můj "úřední" podpis sestává z poněkud nevzhledného konglomerátu prvního a posledního písmena příjmení a ani v bance, ani na poště to zatím nikomu nevadilo.
Jako dítě jsem jezdila na prázdniny k dědečkovi. Byl ročník 1913 a školní docházku tudíž absolvoval v době první republiky. Když jsme hráli oblíbenou hru "na školu", s gustem jsem mu opravovala písmeno "z" psané s ornamentickou smyčkou pod linkou a sázela mu za ně pětky. Marně vysvětloval, že se je ve škole učili psát jinak než my. A tato pětatřicet let stará vzpomínka mě utvrzuje v domnění, že vše - i školní předloha písma - se může změnit podle praktických požadavků doby. Kaligrafie je jistě úžasné umění, ale stejně nakonec všichni skončíme u klávesnice :-))).
Proc prezitek?
[Achjo, moje dcerka si taky minuly tyden stezovala, ze se nechce nic ucit :)]
To, ze se Americane nenauci psaci pismo, jeste neznamena, ze psani psacim pismem je prezitek!
Bydlela jsem par let v Nemecku, ted v Nizozemsku, v obou zemich se psaci pismo pouziva bezne. Nase deti tu chodi do skoly, uci se psat, psaci pismo je podobne jako u nas (v Cechach), ale neni zcela totozne. Ucitelky v Cechach i zde trvaji na tom, ze deti ke zkouskam museji pouzit to 'spravne' (v Cechach ceske, v Nizozemsku nizozemske) pismo. OK, tak trenujeme oboji. (A ted si predstavte, co maji rikat maminky napr. japonskych deti, kterych treba tady v Nizozemsku bydli mnoho? Bezne jsou dvou- az trijazycne a postupne se nauci nejmene dvoje pismo...)
Jina zkusenost: ucila jsem par let na univerzite (v Cechach i v Nemecku), mela jsem studenty z par desitek zemi. Kazdy z nich si vyvine vlastni rukopis, a nezalezi na tom, jestli vysel z tiskaciho nebo psaciho pisma. Podivejte se, kolik odlisnych fontu mate jen na svem pocitaci, a to je porad jen tiskaci pismo! Rozumim, ze to rodicum postizenych deti muze pridavat starosti navic, ale zrusit psaci pismo jiste neni reseni. Rozhodne souhlasim s argumentem rychlosti psani - zkuste si dost dlouho dost rychle psat tiskacim, dostanete vlastni verzi psaciho (a pravdepodobne po vas nikdo nic neprecte).
A jeste z vypraveni mych kamaradek z Ciny: pokud rodina (v Cine, Malajsii atd) chce, aby dite melo v budoucnu sanci na dobrou praci, posila ho do skoly priblizne od tri let. Cele rodiny se skladaji na soukrome skoly. Ve trech letech se deti zacinaji ucit cist a psat, maji velice prisny rezim, v sesti letech mnoho z nich jiz vyborne ovlada nekolik tisic znaku. Pak maji sanci dostat se na soukromou skolu a pozdeji na univerzitu. Ostatni jdou na statni skoly, chybi jim ten naskok, a zvetsiny to uz nikdy nedozenou.
Co děti získají a co ztratí
Umím si představit, že pro některé děti bude snazší naučit se psát. Jinou výhodu ale nevidím - a je nutno vidět, že tato jediná výhoda má navíc význam jen pro omezený počet dětí. Ostatní děti, ty, které by se i to "zastaralé" písmo naučily bez potíží, budou ochuzeny! PTo ostatně platí obecně, že vždycky když se někde v učení udělá jakákoliv úleva kvůli méně schopným, znamená to zbytečné zúžení obzorů a rozsahu poznání pro ty chytřejší a šikovnější.
Sám jsem někdy v šesté třídě základky začal sám od sebe psát písmem, které se podobalo tiskacímu; a píšu jím dodnes. Zejména když chci, aby napsaný text vypadal hezky. Ale kdykoliv potřebuji něco napsat RYCHLE, tak i ve svých 62 letech se zcela automaticky vracím k tomu "školnímu", kde jsou písmena plynule propojená. V rychlosti totiž nemá konkurenci (pominu-li těsnopis) a myslím, že z ergonomického hlediska ji ani nemůže mít.
Kdybych se ho byl ve škole neučil, všechny poznámky, které jsem si kdy dělal při studiu, na seminářích, poradách, schůzích atd., by byly chudší a méně obsažné. A tím i veškeré mé poznatky, protože vše, co bylo řečeno, si nikdo bez poznámek nezapamatuje. Byl bych v tomto směru o mnoho ochuzen.
DOKONALÉ ŘEŠENÍ ZATÍM NENALEZENO
Ty skupiny na Facebooku jsou dvě:
- jedna hájí především spojování písmen do slov pomocí ligatur:
http://www.facebook.com/group.php?gid=331294296977#!/group.php?gid=316374406182&ref=ts
- druhá upozorňuje především na obtíže způsobené nekompatibilitou Comenia Script se současným psacím písmem.
http://www.facebook.com/group.php?gid=331294296977&ref=mf#!/group.php?gid=331294296977&ref=mf
Rozsáhlou diskuzi najdete ale hlavně na:
http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=3185&sid=8165f957ebdbfc8aa92...
http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=329&t=2329&sid=16d3eca41a69f8f6c48...
Pismo
Ahojky,vzhledem k tomu ze mam dceru z dmo ve skole,tak bylo docela svizel to psani.Je pravda ze ve SPC nam rikali ze kdyz to nepujde tak bude psat tiskacim nebo prinejhorsim na pocitaci,jen napsat velke psaci h byla drina,presto jsme to zvladly.Tak bych klidne to snzsi psani brala.
Toto nové písmo je jako
Toto nové písmo je jako vystřižené ze sbírky receptů mé šedesátileté maminky, taky nikdy nepsala psacím, ale umí ho a tak by to mělo zůstat. Děti by měly zvládnout oboje a pak si každý sám vybere formu, která mu vyhovuje a kterou se mu píše rychleji. Přeci už stačí to, že se neučíme krasopis, že se psaní už nedriluje a neznámkuje jako kdysi. Jak dlouho to bude trvat než děti zapomenou psát rukou úplně? Myslím, že není dobré jednu dovednost potlačovat na úkor jiných. Správná motorika při psaní nikomu neuškodila. Jiné je, když fanatická učitelka "ošklivý rukopis" známkuje, to je hloupé.
Plně souhlasím :o)
Plně souhlasím :o)
Rychlost???
Nevím, nevím jestli psacím písmem umím psát rychleji,to spíš tiskacím.Pokud bych chtěla psát rychleji psacím tak určitě nevznikne krasopis ale drápanina. Přesto si myslím že pokud nemá dítě žádný handicap ,nic mu nebrání naučit se i písmo psací, určitě to zlepší jemnou motoriku a grafomotoriku
Psací písmo potřebujeme
Podle mě je psací písmo stejně potřebné jako tiskací... ať si říká, kdo chce, co chce. Možná když napíšeme Američanovi dopis psacím písmem, tak ho nepřečte. Ale to nesvědčí o jeho inteligenci, díky které se ho nepotřebuje naučit. Všude okolo nás v Evropě, alespoň co já vím, se normálně píše psacím písmem a všichni, kdo už mají první třídu za sebou, jím píší taky. Ale když nebudou naše děti umět psát psacím, jak přečtou to, co jsme napsali my? Méně šikovné nebo nějakým způsobem omezené děti mohou klidně psát tiskacím, když jim to pomůže, proč ne. Ale ostatní by se měli psací písmo učit.
Já mám synka v první třídě a
Já mám synka v první třídě a nemám pocit, že psací písmo by bylo nějaký problém.
Spíš mu dělají potíže malá tiskací písmena. Má tvrdou ruku, krasopis nic moc, ale nikdo ho tím nezatěžuje. Rozhodně nepíšeme každou stránku pětkrát jen aby byla krásná.
Nedovedu si představit psát tiskacím a rušit úplně současné psací písmo se mi nelíbí.
Mně se toto písmo VŮBEC
Mně se toto písmo VŮBEC nelíbí! I když píšu jinak, než mě to učili ve škole, pořád je to NAŠE ČESKÝ písmo a myslím si, že to by se mělo držet dál a nemělo by se učit psát těmahle paskvilama, jenom pro to, že se někomu chce! Taky by mě zajímalo, jak na to přistoupí učitelé a jestli se toto písmo budou ochotně a rádi učit taky? Prostě blbost!
Já se domnívám, že neučit
Já se domnívám, že neučit psací písmo je špatně, protože podle mě to patří k všeobecnému vzdělání. Za chvíli se totiž nebude muset učit nic, protože to za nás obstarají počítače. Následující generace budou sice vzdělané technicky, budou umět programovat a já nevim co všechno, ale jinak budeme celosvětově banda nevzdělanců. Je sice pravda, že někdo může psát psace, ale Einstein z něj nikdy nebude, ale přece jen si myslim, že záladní věci by se měly zachovat. Protože za chvilku to může jít tak daleko, že nutnost jakéhokoli psaní vymizí úplně, protože máme přece PC. Dovedete si pak představit, co by bylo, kdyby na několik dní spadly sítě? I když nepopírám, že pro děti s poruchou učení by to bylo zřejmě lepší. Proč neudělat pro tyto děti úlevy nebo nějaký jiný systém ?
Posun zakladniho vzdelani
Tak jako za me (a zrejme i za vas) bylo zakladem umet psat psacim pismem, tak treba driv bylo zase nutne umet svabach. Nebo ted se pocita na kalkulackach apod. Driv se i slozitejsi vypocty delali na papire (a treba i pomoci logaritmickeho pravitka). Ja s logarem umim, i kdyz bych si to uz tezko vybavoval. Proste je tady nejaky celkovy posun a i uceni ve skolach se tomu musi prizpusobit.
Predstavte si treba dobu za 200 let. Papir mozna bude stejne drahy jako ted prave hedvabi nebo uhlikova tkanina. Budou zrejme tablety a dotykove displaye, nebo neco podobneho. ALE bude se na tom psat stejne? ti co pouzivaji grafitti na palmech a PDA asi souhlasit nebudou.
Mimochodem si asi vsimnete, ze nepouzivam diakritiku. Ono i s ni to je slozite. Za doby rucnich pisaru se nektera dlouha pismena psala s hackem. Ale protoze pisari psali rychleji a rychleji, tak se postupne hacek menil az se zmenil na carku....
třeba comenia script?
třeba comenia script?
Nové písmo
Proč se stále chceme přizpůsobovat těm méně schopným? Ano, umožněme vaiantu po dislektiky, ano, neznámkujme krasopis, ano, jsou mezi námi nešikové. Ano, snad velká písmena by mohla být jednodušší. Ale proč odpírat výuku psaného písma všem? Podporujme i schopné, nepřizpůsobujme se těm, kterým něco nejde. Taky se přestaneme učit násobilku proto, že to někdo těžko zvládá? Zrušíme všechno obtížné? Už od dětství se přece musíme učit překonávat překážky. Prosím všechny rozumné lidi, aby přidali svá slova k podpoře stávajícího psaného písma,
Je Comenia Script lepší pro děti DYS - ???
Mám doma 2 dylslektiky, 1 dysortografika a 1 s podezřením na dysgrafii (odmítla jsem navštívit ped.psych. poradnu, takže nepotvrzeno).
Dysortografik na Comenii zoufale vytřeštil oči a připojil dotaz: "Mami, jak poznám, kde slovo končí a kde začíná jiné ???"
Dyslektici vykulili oči a ptali se: "Mami, proč jsou ta písmenka všechna skoro stejná ???" Mně to tak nepřijde, ale budiž, nejsem dyslektik, tak nemohu soudit...
Adept na dysgrafii jen mávl rukou: "Pche, umím přece psací, nepotřebuju se učit nic navíc !" Výuka psaní byla o něco náročnější, dnes ale nepíše jinak. Vystřídal několik druhů písma, vrátil se ke spojovanému psacímu, včetně velkých písmen (možná se mu zdají atraktivní, ale kdo ví, co se honí v hlavě dítěte ???)
Debata na "Rodině"
Je tam názor odborníka, který se mně osobně dost líbí. http://www.rodina.cz/clanek7686.htm
http://www.grafologickakomora
http://www.grafologickakomora.cz/cgk-ke-comenia-scriptu/
Stáhnout Tvar 06-2010.pdf (3,4 MB)
Stáhnout Comenia-psychologievyrazu.pdf (87 kB)
Čert vem tradice, jenže
Čert vem tradice, jenže čeština není angličtina (nebo třeba latina) - má svůj specifický systém tvoření slov pomocí předpon, přípon a koncovek. A právě tento systém je pro děti mnohem lépe pochopitelný, jsou-li nuceny psát dokonale spojitým psacím písmemem. Proto je Comenia - právě pro svoji benenvolentnost ve spojování znaků, naprosto nevhodná.
Nové písmo
No a co kdyby jsme se přestali učit i počítat? Kalkulačka toho zvládne taky dost. A v dnešní době notebooků a internetu by jsme mohli vlastně zrušit učebnice i sešity. Používám také jakou si formu tiskacího a psaciho dohromady, ale to ať si po škole určí každý sám. Na škole by měla rozhodně zůstat ona zavedená forma psaní. To nám za chvilku bude všem stát v cestě i Čeština jako taková a budeme muset přejít na Angličtinu, protože nám nikdo taky nerozumí. Chraňme si vše, co je na naší češtině tak krásný, včetně psacího písma.
plně souhlasím
plně souhlasím
nové písmo je totální blbost
nové písmo je totální blbost budou se ho totiž muset naučit rodiče i všichni učitelé i na střední nás většina píše psacim i učitelé nedovedu si představit že bych něco napsala svýmu dítěti a ono to po mě nepřečetlo jenom pro to že se to ve škole neučili.
odpověd
Podle mě je to super nápad sám jsem v 6.třídě a chtěl bych se ho naučit
že nynější psací písmo se
že nynější psací písmo se vaše malé děti nejsou schopny naučit? proboha to za chvíli nebudou umět už vůbec nic...
že je to ale přežitek to je fakt.
kdo z dospělých lidí, ale píše přesně tak, jak nás to naučili v první třídě?
Jsem levák, zoufale se mě
Jsem levák, zoufale se mě snažili ve školce předělat na praváka, ale marně. Dnes píšu velice zvláštně. Mám obrácený sklon, dlouhé nájezdy prvních písmen a psací písmena prokládám tiskacími a velmi málo spojuji. Zjistila jsem totiž. že mi psaní "podle pravidel" způsobuje zánět šlach v levé ruce. Pamatuji si jak jsem v první třídě denně brečela při psaní, protože mě bolela ruka. Takže proč se nezamyslet nad tím, kolika dětem se zavedením nového písma usnadní psaní. Už se ustoupilo od striktního sklonu písma, tak proč neusnadnit i samotné psaní. Snažíme se o uznání ve světě, ale když si v cizině něco napíšeme "po našem", tak to nikdo nepřečte. Bude to trvat dlouho, než nové písmo přejde do krve, ale zvykneme si a naše děti, které se do školy teprve vypraví se budou nad našimi dopisy divit stejně, jako sme se divili my nad dopisy našich babiček - jen vzpomeňte jaké měli úhledné a čitelné písmo a jak píšeme dnes my???
Jsem lévák a píšu úplně
Jsem lévák a píšu úplně normálně. Ani mi už nevadí, že nevidím, co píšu. Psát opačně stejně nemůžu, tak co :D
Celé je to k smíchu
Je mi 23. Na základce jsem psal psacím. Na gymnáziu jsem psal psacím. A teď na vysoké píšu taky psacím. S tiskacím bych si na přednáškách nevystačil. Samozřejmě, že to není krasopis, ale to je přece úplně jiná věc. Krom toho, čím víc mozek namáháme, tím lépe nám bude sloužit. Ale, když chce mít někdo hloupé děti...
Taky se mi nezdá normální platit někomu za to, že opíše malou tiskací abecedu a řekne že vytvořil nové písmo? To snad nemůžete myset vážně.
Co navrhnete příště, abyste ušetřili své děti problémům? Přestanou se učit psát čísla a budou pučívat kalkulačky? A nebo se přestanou učit psát uplně? A co kreslení? A co tělocvik, vždyť se při něm můžou zranit?
Život přináší problémy a my je máme řešit, ne je obcházet.
Ten Psychologický kontext
Ten Psychologický kontext Comenia Scriptu byl vážně k popukání. To jsou kecy :-)
Comenia Script
1. Proč se musíme stále přizpůsobovat angličtině, jazyku, který ustrnul ve svém vývoji sto let před opicemi? Kdysi za časů světovládného Říma přejali v dávné Anglii do svého jazyka vysoce vyspělou latinu, kterou však naprosto nepochopitelným způsoben zkomolili (veliké množství latinských slov je patrné pouze v textu, v mluvené řeči už slyšet není, např. latinské "natura" anglické "nature" se čte "nejčr"). Za celé tisíciletí si anglicky mluvící nedokázali jazyk postupně korigovat, ani se nenechali ovlivňovat okolními jazyky, tak jak je to v jiných zemích zcela běžné, nedokázali si vytvořit žádná smysluplná pravidla. Patlavost povýšili na oficiální normu. Proto mají spoustu problémů, nejen se svojí angličtinou, ale hlavně s jinými jazyky (nejen s češtinou), ať mluvenými, tak psanými jakýmkoliv písmem. Ztratí spoustu času při učení, kdy se musí učit každé slovo čtyřikrát: vyslovovat, hláskovat, psát a ještě znát mnoho jeho dalších významů (stačí se podívat do slovníku, kde za každým slovem následuje sloupec vysvětlivek). Takže problém není v tom, že pro „pouze anglicky mluvící a píšící“, je naše či jiné psací písmo těžko čitelné, ale v jejich izolovanosti od jiných jazyků a jejich neschopnosti učit se cizím jazykům. Ale to si přece musí vyřešit sami, reformu potřebuje ta jejich hatmatilka, ne naše psací písmo. Obávám se, že tato „písmová reforma“ by mohla pokračovat názorem, že anglicky mluvící a píšící nemají čárky a háčky a proto zase zavedeme spřežky atd. Také pochybuji, že anglicky mluvící vůbec mají potřebu číst naše texty, ať jsou psané psacím nebo tiskacími písmeny.
2. Psaní polotiskacím způsobem je zdlouhavé a pro dítě více namáhavé. Musí někde skončit jeden tah a jinde na správném místě zase nasadit. Ve vyšších ročnících začnou jednotlivá písmenka spojovat, a absolvent ZŠ bude psát jakýmisi jen jemu srozumitelnými klikyháky.
3. Není správné odvolávat se na děti s postižením, které nikdo nenutí psát jinak, než jak jim to postižení dovolí. Nikdo ze zdravých si neumí představit, kolik úsilí, času, peněz i slz, se může skrývat za tím, než se dítě s postižením naučí sedět, chodit, mluvit a držet a používat tužku. Tak proč by si zdravé děti nemohly v procvičovat v krasopise jemnou motoriku. To jim jen prospěje, i když to problém narůstající nemotornosti a nešikovnosti děti nevyřeší Mělo by to být však jenom neznámkované cvičení. Já si po mnoha letech jen tak pro zábavu "šněruji boty" nebo "namotávám klubíčka" či dělám "vlny na moři" apod. A pokud někdo po čase zapomene, co se ve škole učil, tak jen proto, že se tam nic nenaučil.
Odvolávání se na potřeby
Odvolávání se na potřeby postižených dětí považuji za nemorální parazitizmus.
Comenia s patkami jim rozhodně práci neusnadní, navíc zkomplikuje život dyslektikům, kterým se pletou i taková písmena, u kterých bychom to vůbec nečekali. Zkrácení jejich "nožiček" mířících nahoru či dolů ještě více znesnadní jejich rozpoznávání. Malé "t" velké skoro stejně jako třeba "n" a nižší než třeba "k" je divné.
Několik možných variant určitých písmen dětem práci spíš přidá.
A navíc to nesmyslné a nesystematické spojování, jak to vyjde ! Prostě chaos.
Písmenka navíc nezačínají na řádkách, takže jejich začátek dítě těžko trefí.
A díky tomu, že se nespojují, bez linky poskakují, dítě neudrží ani směr, natož pak rovinu a správné rozestupy !
důvod
Proč tady nové písmo zmiňuji v souvislosti s postiženými dětmi je ten, že tenhle web je postiženým dětem věnovaný. Nic jiného v tom nehledejte :o)
Mně prostě přijde divné učit děti dvě sady písmen, když současné psací je výrazně odlišné od tiskacího. Navíc dnešní děti se učí věci, které my jsme v jejich věku neuměli. Je jiná doba a ozdobné kličky patří minulosti. Je to ale jenom můj názor a každý má jistě ten svůj.
Můj příspěvek je odpovědí na
Můj příspěvek je odpovědí na příspěvek "Comenia Script" z 11/5 2010, nic jiného v tom nehledejte. Postižené děti budou vždy limitovány stupněm svého postižení a Comenia Script na tom nic nezmění. Kéž by tomu tak nebylo...
A když už jsme u vašich názorů, na které máte stejné právo jako já na ty svoje, dovolím si nesouhlasit s tím, že: "Nové jednodušší písmo by mělo vyhovovat právě dětem s poruchami učení." Až vašemu dítku bude 20, možná pochopíte.
Poslat nový komentář