54. Příběh Andulky - čekání na zázrak?
Anička se narodila v březnu 2007, v termínu, císařským řezem pro konec pánevní. Narodila se jako naprosto zdravé i když drobounké miminko 2650g/49cm, AS 9 10 10.
Vše bylo v pořádku, hezky jedla, spala, prostě tak jak má být.
Ve druhém měsíci nás naše obvodní poslala na neurologii, protože ještě nepásla koníky a na bříšku otáčela hlavičku jen na jednu stranu.
Neuroložka nás poslala na rehabilitaci - Vojtova metoda. Cvičily jsme poctivě 3x denně a krček jsme rozcvičily. Během 14ti dnů dcera pásla koníky, hlavičku otáčela bez problémů na obě strany. Měli jsme velkou radost a mysleli, že vše brzy skončí a budeme bez starostí. Jaký to byl omyl!!!
Nakonec jsme cvičily ještě slabší záda, bříško, ale malá sice s mírným zpožděním, asi 2 měsíců od normálu, začala přetáčet, plazit, lozit, sedla si, ale do vstávání se jí stále vůbec nechtělo. Přesto šel její vývoj až na tohle opoždění normálně. Měla zájem o hračky, lidi, od půl roku žvatlala táta, máma, baba, dede, byla komunikativní, smíšek, prostě zlatíčko.
Zlom nastal kolem 9-12 měsíce, kdy jsme na dotazy naší mudr - už staví kostky, podává věci, ukazuje, dělá pápá, pacipaci na požádání, staví se u nábytku....? Odpovídali jen NE, NE, NE.....
Závěr byl - je pomalejší, vše dožene. Jenže tomu tak nebylo...
Když nic z toho nedělala ani o pár měsíců později, poslala nás obvodní k psycholožce, aby nám poradila, jak dceru rozvíjet. I když jsem věděla, že v tom problém nemůže být. Aničce jsem se poctivě věnovala, kromě neustálého cvičení Vojty jsme si hrály, prohlížely knížky, četly básničky, snažila jsem se, aby na něco ukázala, vyjádřila co chce... efekt nula. Anička až na pár slov - mama, tata, baba, dede, ham, mňam nemluvila, neukazovala, nepodávala věci, neuměla dát nějak najevo, že něco chce, jen spustila pláč a já mohla zkoušet, jestli je to hlady, žízní, únavou atd...
Nezajímaly ji ani hračky, neuměla si s nima hrát, nezkoumala věci tak jak je děti přirozeně zkoumají, o stavění kostiček nemůže být ani řeč. Vše stále jen ocucávala, rozhazovala, dokázala věci vyházet z krabice, ale už je neuměla dát zpět. Zajímaly ji knížky, zvlášť její milovaná. Tou dokázala listovat tam a zpátky hodně dlouho. Další věc, která nás zarážela bylo, že se nechce mazlit, odtahovala se, nedávala pusinky, nic. Což je obzlášť pro matku dost frustrující. Jak já toužila a stále toužím, aby se ke mě rozběhla, objala, dala pusu. Pro maminky zdravých dětí normální věc, pro mě věc nedosažitelná. Ani si neuvědomují, jaké obrovské štěstí mají... Andulce byl skoro rok a půl.
Psycholožka napsala po vyšetření posudek, kde uvedla lehké až střední opoždění, dcera odpovídala cca 9-12 měsícům. Ale neporadila vůbec nic. Až se prý postaví a rozchodí, tak to dožene...
Jenže Aničce mělo být za pár měsíců 2 roky a stále si nechtěla stoupnout, ani v postýlce, nikde. V té době neustále cvičíme Vojtu a chodíme 1x týdně do spec. centra Štíbrova na Praze 8, na hodinový program pro děti, kde se hraje, zpívá, říkají básničky a chodí do bílé mísnosti. S cílem, aby byla s dětmi a naučila se něco nového. Děti ji ale v podstatě nezajímají. Občas máme dojem, že ani my ne. Někdy nereaguje na jméno, je ve svém světě. Babičky se ji snaží stále stavět na nohy, ale Andulka je vytrvale zvedá k tělu, vůbec nemá zájem se na ně alespoň postavit.
Před vánocema domluva s naší neuroložkou - pobyt v Motole. Nakonec se protáhl na 14 dní. Udělali jí tam kompletní vyšetření - magnet. rezonanci, EEG, vyšetření svalů, nervů,zraku, sluchu, genetiku a nakonec metabolické vady. Nikdy nezapomenu na to, když jí dělali lombální punkci. Ta hrozná bezmoc!!!! Nesměla jsem u toho být, tak jsem jen bezmocně stála za dveřma a poslouchala ten její nářek. Brečela jsem tam jak želva a ostatní maminky, které mě tam podporovaly, téměř také. Nakonec jí píchali dvakrát, poprvé se jim to nepovedlo :o( A taky nezapomenu na dotaz doktorky, proč jako brečím! V tu ránu bych ji nakopla!! Aspoň hodná sestřička jí na to odpověděla, že ona by brečela taky... Od motolského pobytu si taky Anička nenechá ani změřit hlavu nebo podívat do krku, hned spustí šílený řev. A ani se jí nedivím. Má toho ve dvou a půl letech víc, než spousta dospělých. Závěrečná zpráva nepřináší v podstatě žádné vysvětlení, všechny výsledky v pořádku. Nenašli žádnou příčinu. A tak dostáváme diagnozu - Opoždění neznámého důvodu!
V motole se dozvídám o cvičení BOBATH. Doma si najdu všechny rehab., kteří se v Praze tomuto cvičení věnují. A že jich mnoho není. Všechny kontaktuji, přichází mi 3 odpovědi. Jedna už nepracuje, druhá na mateřské a třetí - úžasná paní Mirovská z nemocnice ke Karlovu. Andulka pod jejím vedením do 14 dnů sama stojí v postýlce, vyleze na gauč! Jsme štastní!!!! Konečně posun! Ve 2 letech končíme s Vojtou, který pro nás byl už jen trápení a zůstáváme u Bobatha.
Paní Mirovská mi také zmiňuje hipoterapii a ergoterapii. Prý by mohly Aničce pomoci. Jdu na to!
Při vyřizování hipoterapie mě čeká šok, téměř není šance se s 2letým dítětem někam dostat. Buď mají plno nebo berou až starší. Naprostou náhodou se dostáváme k paní Hermannové, které provozuje hipoterapii v Bohnicích. Hurá! Od dubna začínáme jezdit na koníkovi. Je nám 2 roky a 1 měsíc. Malá se postaví, chodí nestabilně za ruce. Ale sama v prostoru se nepostaví ani nechodí. Jezdíme od dubna a jezdíme doteď - je říjen. Chůze se stává malinko stabilnější, ale žádná velká sláva to není..a jinak vše zůstává nezměněno.
Zkouším hledat co se dá. A tak zkoušíme kromě hipoterapii i ergoterapii, kineziologii, léčitele, léčbu pomocí aminokyselin a chci po neuroložce lázně.
Její i přístup obvodní mě zklamal. Kromě vojty a Nootropilu, který jí předepsala na lepší práci mozečku, neporadily NIC!! Sama musím přijít s tím, že chci zkusit Bobatha, hipo, lázně... Pouze vyčkává, prý hlavně, že jde vývoj dopředu, hlavně že jde. Ano, malá se naučila hrát s pár hračkama, na které si musela pracně zvykat, ale jinak stále nedělá v podstatě nic nového!!!! TAK NA CO POŘÁD ČEKÁME???????
Od ledna/února se k tomu všemu přidalo plácání do hlavy. Ze začátku se plácla občas, v současnosti velmi často. Přidal se i velký neklid, propuká čsto v pláč, bezdůvodně... který mění v smích... bezdůvodný. Neustále se různě kymácí, houpe, bouchá,mává rukama, je hyperaktvní, nezastaví se na pár vteřin...Vůbec nevím, co s ní! Jsem zoufalá! Jsme zoufalí! Všichni! A neustále platí, nikdo nám NIC neporadí!!! Nikdo neví, co s náma. Návštěva obchodu, restaurace apod. se stává adrenalinovým sportem. Nevíme, jak bude kdy reagovat, kdy spustí řev, začně se zuřivě bouchat do hlavy apod. Další návštěva psycholožky. Radí odvést pozornost jinam, hladit ruce,aby se nebouchala, ale nefunguje absolutně nic.
Hodně čtu o autismu. Když si pročítám na stránkách APLY charakteristiku autíků, naprosto vidím ANdulku. Je autista? Zatím mi všichni tvrdí, že si to nemyslí. Přesto nás objednám do APLY na vyšetření. Zažívám další šok. Čekací lhůta je 3/4 roku!!! Jsou v této zemi i zdravé děti???
Protože nemluví a nekomunikuje, zkouším s ní znakovat,ale díky její nepozornosti, neklidu, neustálému máchání rukama se nám to nedaří. Na nic se nesoustředí. Jen donutit ji, aby se podívala, kam ukazuju, je těžký úkol.... Ze začátku chodíme na znakovací skupinky, které pořádá Centrum rané péče, se kterou spolupracujem. Ale přestáváme. Probírají tam už detaily, my jsme stále na startu.
Nevzdávám to, nechávám pár základních znaků a uvidíme časem.
Vyřizuji s naší obvodní lázně - přichází pro změnu další šok. Revizní z VZP nám lázně zamítá! S naší diagnozou nemáme nárok. To už si připadám jako naprostý blázen a vaří se mi krev. Dělá si z nás srandu? Andulka ve 2a půl letech nechodí, nemluví, nekomunikuje, nenakrmí se, neobleče, nedělá nic, hraje si s pár zvukovýma hračkama,kde pochopila - zmáčku - hraje... a to je vše... a nemá nárok na lázně??? Mudr mění diagnozu na DMO a zkoušíme znovu - schváleno. Půl roku čekáme a sláva, začátkem září jedeme. Vybojovala jsem si i přes protesty revizního z pojištovny léčebnu Luže Košumberk.
Minulý týden jsme se vrátily.
Anička měla včera 2 roky a 7 měsíců. Dle psycholožky z lázní je stále na úrovni 9-12. Nůžky se nám hodně rozevírají. Sama nechodí, až na pár slov nemluví, neukazuje, nepodává věci, nezajímají ji hračky ani děti. Má problém s jemnou i hrubou motorikou. Je toho spousta spousta, co nás trápí... Určitě jsem vše nepopsala. Největší starost nám v současnosti dělá to bouchání do hlavy, stereotypní pohyby a obrovský neklid, který v ní je. A nikdo neví, proč tomu tak je, v podstatě už není moc věcí, které bychom nezkusili. Podle lázeňské psycholožky to bez léků na zklidnění nepůjde. Ale to je pro nás nepřijatelné. Nechci ji cpát lékama! Tohle je až ta poslední možnost. V lázních mě naučily sestřičky základy bazální stimulace - zkouším, občas to i zabere. Ale žádná sláva to není.
Čím dál tím víc ve mě hlodá jedna myšlenka - že tohle všechno způsobilo očkování hexavakcínou. Probrala jsem to se spoustou doktorů. Možné to je, ale samozřejmě to nikdo nikdy neprokáže. Andulka byla zdravé miminko! Vím to! Do toho 3/4 roku byla v pořádku, až na cvičení vojty byla zdravá! A pak přišlo tohle všechno!Taky v té době se nám vývoj zastavil.... Byla přibližně tehdy očkovaná naposled. Teď máme všechno další očkování z nemocnice zakázané. Taky mají strach...
Teď v pondělí jsme byli u léčitele, který pracuje s čínskou medicínou. Prý pomohl hodně hodně dětem. Dal nám naději... Naději na to, že bude líp. Zase budu moci chvilku spát lehčím spánkem. Máme naději. A když to nevyjde, najdu něco dalšího... Musíme mít naději! Potřebujeme ji, abychom mohli bojovat, abychom na to měli sílu. Je před náma dlouhá cesta, ale nevzdáváme to. Nemůžeme, jinak se zblázníme. Tohle není smutný příběh, je to příběh o naději, kterou máme. A máme ji všichni. I VY!
Nesmíme to vzdát. Naše děti jsou jiné, ale jsou naše a musíme za ně bojovat a zkusit vše možné i nemožné. A třeba už zítra bude líp.
Mám sen, velký a nevzdám se ho. Sním o tom, že má dcera se ke mě rozběhne po svých nožičkách, obejme mě, dá pusu a řekne - maminko mám tě ráda.
Andulinko moje milovaná, děkuju za to, že jsi a za to, co všechno jsi mě naučila. Naučila jsi mě obrovské pokoře a trpělivosti.
Nikdy to nevzdáme, slibujeme! Máme tě moc rádi.
Tvá máma s tátou.
(děkuji za možnost napsat na tyto stránky náš příběh, naše pocity. Jen to obrovsky pomáhá. Pokud si ten můj dlouhý román někdo přečte a aspon jednoho člověka to k něčemu instiruje, budu moc ráda. A pokud by někdo měl nějakou radu pro nás, budu vděčná. Všem přeji hodně síly a hlavně to nejdůležitější - zdraví.)
Hanka s Andulkou
26.11.2009 dodatek z komentáře:
Tak.. a je to tak, po dvou letech a 9 měsících máme diagnózu. Diagnózu o kterou jsme vůbec nestáli a která mě v podstatě ani nenapadla, že by to mohlo být TO! Ale je to tak. Na genetice nám 5.11. potvrdili Rettův syndrom. Až teď jsem schopná sednout i pc a napsat to k článku.
Rettův syndrom, genetické onemocnění, mutace na chromozomu X. Onemocnění, kterou mají pouze holčičky... Už mi to všechno secvakává v hlavě, že je to a dávno bylo jasné, jen jsme to nikdo neviděli a nechtěli vidět. Až hyperventilace mě tak vyděsila, že jsem začala opravdu přemýšlet, že to TO bude... A je to tady.
Takže máme nového (starého) člena rodiny. Zvykáme si pomalinku na něj a určitě tím náš boj za lepší zítřek nekončí.
Víme, že bude genová terapie, víme to a věříme tomu. Už ji v podstatě mají vymyšlenou, funguje, jde o to, jak ji dostat do člověka, aby vše fungovalo tak jak má.... Víme, že to nebude hned.. ale třeba za 10 15 20 let to tady bude.. a vyřeší se tím spoustu problémů a nemocí... a my budeme moci vklidu zemřít a vědět, že se o sebe naše dítě postará...
Hanka
- 5444x přečteno
Sem se odkazují tyto články:
Žádné příspěvky nenalezeny
Nejčtenější články
- Diagnóza mentální retardace (18,447)
- 7. Petra s Míšou (vývojová dysfázie) (14,519)
- Jak jsem měla sociální návštěvu (13,972)
- Příspěvek na pořízení motorového vozidla pro zdravotně postižené (13,866)
- Máte své rodinné internetové stránky? (12,149)
Dnešní oblíbené články
Archív článků
- Únor 2008 (4)
- Březen 2008 (2)
- Duben 2008 (6)
- Květen 2008 (1)
- Červen 2008 (1)
- Červenec 2008 (3)
- Říjen 2008 (10)
- Listopad 2008 (10)
- Prosinec 2008 (7)
- Leden 2009 (39)



Jo, jo
Ten tón, kterým to píšeš, jako bych slyšela sebe před asi dvěma lety. Trvalo mi nějakou chvíli než jsem pochopila, že pomoct svým dětem mohu jedině já, že žádný lékař nemá takovou motivaci, jako mám já. Ale zdá se, že ty už to chápeš taky.
K tvé snaze o znakování bych snad napsala, že u autistických dětí, které se moc nedívají do očí a vůbec špatně navazují kontakt je opravdu mnohem lepší komunikace přes obrázky - VOKS, PECS. Kontaktuj nějaké centrum alternativní komunikace.
K chození bych Ti snad jen napsala, že náš Jindra taky hodně otálel, rehabka vždycky říkala, že jí připadne, že ho brzí to mentální opoždění, protože že nechce zatím chodit (ne že by nemohl). Dobře si vzpomínám jak při pokusu ho postavit, to už mu byl skoro rok a půl krčil nohy pod sebe a vůbec se na ně nechtěl postavit. Myslím je to opravdu prostě opožděný vývoj motoriky a věřím, že tohle bude dobré.
Jestli máš podezdření na očkování, naprosto určitě si přečti knížku od Strunecké - Přemůžeme autizmus.
Díky!
Knížku si určitě přečtu. Včera jsem se začetla do Maminko, nezpívej a tak nějak se v tom poznávám. Hlavně kapitola Tatínku, děti, odcházím.. jako bych snad napsala já... U nás bohužel ještě babičky hrozně daleko - jedna 200, druhá 300km, tatínek do večera v práci, často služebně pryč.. No bojujeme jak se dá :o) Jsme holky šikovné, tak to spolu už umíme :o) Jinak problém u nás je diagnoza - máme autismus, DMO, vše s otazníkem, nikdo neví, co jí je a proč. Zítra jedeme za homeopatem, dozvěděla jsem se od jednoho léčitele, že pokud by znal homeopat přesné složení hexa a opravdu to bylo z ní, tak by mohl vytvořit něco přímo na to, nějaký opak hexa. Moc o tom nevím, tak snad se zítra dozvíme víc.
S tím chozením - na rehab jsme taky slyšeli, je připravená chodit, fyzicky v pořádku, prostě nechce..brzdí nás hlava :o(((
Tak to vypadá, že začnu s neuro zařizovat spec. kočárek, ten náš golfáč dostává pořádně do těla. Anička má 15kg a už jí není moc pohodlný. Ale odkládám to.. stále doufám, že nebude potřeba. Asi chápeš....
Ještě jednou děkuji! Hanka
Ahoj,
naprosto souhlasím s Tvou domněnkou o očkování a propuknutí "jinakosti" dítěte...u nás to bylo taky do 1roku v pořádku, apak to začlo jít zpátky...a tenhle názor mám i od jiných maminek...myslím, že by se tím už měl konečně někdo zabývat.
Přeju at se Anička zlepšuje a aby začla brzy dělat první samostatné krůčky!!!
Z.
Zuzko,
jak jste na tom teď? Vývoj se jen zpomalil nebo zastavil? Jdete dopředu? Napište mi, prosím, ještě podrobnější informace! Moc děkuji! Hanka
Ahoj, taky bych chtěla
Ahoj, taky bych chtěla zareagovat: a) taky si myslím, že pro tvou dcerku by byl vhodný obrázkový komunikační systém (jasně, že se na všem musí pracovat a nepůjde to hned - pokud bys ale našla někoho -speciální pedagožku, která by ti poradila, jak na to, určitě by šlo všechno jednodušeji)
b) jsem opravdu naštvaná, že se lékaři na té základní úrovni tak lehce smíří s opožděným vývojem a chlácholí nás, že časem bude všechno dobré. Proboha přece čím dřív začnem na něčem pracovat, tím lepších můžeme dosáhnout výsledků!! Ale takhle nám člověk, kterému většinou maximálně důvěřujeme (bodejť by ne, když mu svěřujeme zdraví svého dítěte), řekne, že se vlastně nic neděje, nechá nás mnohdy dělat špatné kroky (viz peskování Filipa- autista za věci, o kterých teď vím, že je absolutně nemohl pochopit, kolika scénám jsme mohli předejít, kolik situací jsem mohla vyřešit, kdybych bývala věděla, že není v pořádku!!!) A to mi teda fakt VADÍ!
Přitom když jsem se bavila s naší paní z SPC, říkal, že základní diagnostika by mohla být pediatry běžně používána, zabralo by jim to sice nějaký čas, ale nebylo by to nic složitého a mohli by při podezření (mluvím tedy o autismu) odeslat dítě na spec. pracoviště a tam by to buď vyvrátili nebo potvrdili. Rodičům by poradili, jak s dítětem pracovat a pomohli jim pochopit vnímání a reakce jejich dítěte.
Jsem tak naštvaná, že mám velkou chuť s tím něco udělat -ještě teda přesně nevím co, ale příjdu na to:-), aby si další rodiče nemuseli tolik procházet těmi neustálými pochybnostmi a tápáním jako my, i tak to budou mít hoodně složité - však víme....
Přeji vám (nám) všem hodně optimismu a neztrácejme naději:-)
Gabka
jdeme dopředu, pokud nato má syn dobré podmínky!!!
Tedí byl celkově opožděný a i ted je pozadu, v něčem, co jeho vrstevníci neumí je zase dopředu, myslím, čísla, paměť dlouhodobá je vynikající, ale přesně do roka byl normální mimčo...žvatlal, smál se, pak byl očkovaný, prodělal zápal plic a bác ho...přestal žvatlat, zůstalo jen bababa,papa a jinak hýkal...furt, mluvili jsme na něj, ale Tedí nejradši si prohlížel knížky, nebo řadil...pořád..všechno...na cizí reagoval apaticky...koukal zkrz...jen na mě a manžela a na babi reagoval. Kolem 2let začal skládat puzzle...nejdřív 60dílků, pak 100 a nakonec 200...znal písmenka, na požádání podal přesně písmeno, pak čísla, značky aut, vlajky...no to už mi bylo divný...děti neměl rád...nekontaktoval je...nezajímali ho...pak se nám narodila dcera a Tedí jí začal vnímat,dělal jí malá, a to už jsme z Aply měli dg. atypický autismus a semanticko-pragmatická porucha...tzn. že špatně rozumí mluvenému slovu.Začali jsme pozdě rehabilitovat, dr. nepoznala hypotonii, takže ve 2,5 letech jsme začali vojtovku, jen něco co vydržel, pořád nemluvil, až s rozvojem motoriky, kdy přestal konečně zakopávat, začal běhat pořádně, se začal i trochu rozmlouvat...byly to útržky většinou z dvd nebo z reklam.
Ve 3 letech nastoupil do školky, kde byly vynikající!!! učitelky, během měsíce se začal nádherně rozmlouvat, najel na režim, strukturu a šel nahoru, hrozně moc ho naučily!!! Od tý doby na Tedím makám, a myslím, že se vyvíjí spíš do Aspergra, což by možná bylo lepší, je hodně chytrý, ale problém je v jeho úzkosti a negativismu...je to ve velký míře a musíme to neustále řešit.
Jakmile se ve školce učitelky vyměnily..bohužel, tak je roztěkaný, úzkostný a nechce tam chodit...řešíme ted problém, jak ho dostat do "pohody" aby nepřevládala jeho úzkost. Tudíž závěr je, pokud je dítě dobře a citlivě vedené,jde dopředu vývojově, musí se respektovat jednoduše...pokud to tak není...nastává stagnace a posun zpět.
Nevzdávat, nikdy to nevzdávat, to jaký Tedí byl před 3lety...se nedá vůbec srovnat s tím, co umí ted...a to je stále trochu pozadu...je hodně dětský a mluví s chybama..je jiný celkově, ale zlepšuje se chování i porozumění.
Držím moc moc palce, chce to pořád dokola všechno a nevzdávat to, taky jsem byla na dně, když mi vše docházelo, že asi nebude s Tedím vše jak má, ale pak se člověk vzchopí a začně pro něj dělat to nejlepší co umí, milovat takovýho jaký je a chránit ho...zbožnuju je oba stejně, tak hrozně moc, už si neříkám, kdyby byl Tedí takový a makový, miluju ho strašně moc zato jaký je a co mi dává!!!
Z.
Tak to je výborné, že jde malý dopředu!
Školku máte nějakou speciální nebo jste zkusili klasickou? Přesně jak říkáte, nevzdávat to! Držím moc moc palce, ať jdete jen dopředu. Hanka
školka
školku máme speciální, zatím chodí do auti třídy, kde pracují podle režimu..struktura a piktogramy. Bohužel se změnily učitelky a třída je ted taková chaotická, a nemají ani stanovené individuální plány, takže na příští rok plánujeme integraci do jiné školky, pak už by měl Tedí jít do školky.
Jinak první rok ve školce, co byl Tedí v péči předešlých výborných učitelek udělal hrozný velký pokroky, naučil se odpovídat "ano", učily ho spojení jako "proč - protože"...apod. důležitý věci, a vůbec se mu věnovaly, a fakt ten rok od 3 do 4 co dostal za základ,je strašně důležitý, natom ted stavíme. Bohužel zatím jen doma...
Ach jo
přesně chápu co prožívá Hanka a celá její rodina.Taky jsme si tím prošli.Syn je 14tiletý atypický autista se střední mentální retardací a DMO.Od narození byl vždycky jiný tak neřazaditelný.Diagnoza autismus mu byla diagnostikována až v osmi letech i přesto,že do SPC jsme chodili od tří let.Připadala jsem si jako neschopná matka co neumí vychovávat vlastní dítě.Hodně mi pomohlo stanovení diagnoze,protože jsem si uvědomila,že to není moje chyba.Jenom mě mrzí,že jsme propásli nejlepší roky kdy se syn mohl toho nejvíc naučit.
Leni, taky jsem často bojovala s tím, že jsem
neschopná matka, která nedokáže nic neučit své dítě a všechno si dávala za vinu. Ale teď už vím, že to není má vina, že problém je někde úplně jinde. Přeju moc moc zdravíčka celé rodince! Držím palce, Hanka
Milá Veverko,
já bych měla 3 poznámky:
1. taky jako bych viděla sebe před pár lety. Našemu Matýskovi jsou teď 4 a kousek. Pro tohle období je nejdůležitější rada: něco dělej, cokoli - čínská medicína, biomedicínské přístupy, rehabilitace, dieta... jakákoli terapie se počítá (i pro tebe)! Vyšetřování taky, ale všeho s mírou, s tím souvisí bod
2. smiř se s tím, že doktoři, psychologové, psychiatři v případě našich dětí taky často NEVĚDÍ. (Navíc je na fakultě většinou učili, že to nesmějí říct nahlas.) Nevědí proč, navíc to dítě vidí pár hodin. Když nevědí, tak aspoň zkoumají. Ty s ním žiješ. Časem zjistíš, že diagnóza je potřeba hlavně z praktických důvodů, ne proto, že by ti řekla něco víc o tvém dítěti. Ale všichni jsme po ní někdy pátrali a moc nás zajímala. Stejně jako prognóza, kterou ti taky nikdo neřekne ;-)
3. před dvěma lety bych nikdy nevěřila, že se mi může stát to, co se mi stalo dneska: když jsem přišla Matýska vyzvednout do školky, tak se ke mně klopýtavě rozběhl, usmíval se NA MĚ, natahoval po mně ruce. Byl rád, že mě vidí, a dával to najevo. Sice nemluví, chodí blbě, není jako jiné děti. Ale vím, že mě má rád, že mě potřebuje. Poslední moje poznámka k tvému příběhu: NEZTRÁCEJ NADĚJI. Protože to, co pro Aničku děláš, není zbytečné.
Dewey, bod tři je naprosto úžasný!
Moc gratuluju! A já vím, že se něčeho podobného také dočkám! Chce to trpělivost a nevzdat to. Já to vím i když je to někdy hodně těžké a mám chuť vzdát úplně všechno. Ale já to nevzdám, vždyť to ani nejde :)
Jen mi připadá šílené, že v době, kdy cestování na měsíc je už pomalu turistická atrakce, nejsou lékaři schopní přijít na původ 50% neurologických problémů u dětí. Tohle nám řekli v Motole, že v polovině případů se nikdy nenajde důvod tohoto opoždění. Šílenost!
Držím moc palce a přeju ještě spoustu spoustu podobných příjemných překvapení :o) Tohle byl určitě jen začátek :o)
Hanka
Přidávám se k "předřečnicím"
jmenovitě pak k Dewey :o)
Mám totiž stejnou zkušenost. Odborníci mnohdy, co mnohdy, často nevědí. A je to na pováženou, protože je opravdu třeba se ptát s Veverkou: jsou ještě nějaké zdravé děti? Na tom je vidět, že podobných problémů opravdu stále přibývá a je nejvyšší čas pohnat odpovědné k nějaké smysluplné aktivitě.
Jinak, Veverko, projdi si tyhle stránky, najdeš tu spoustu nejrůznějších přístupů a terapií a vybereš si, který je ti nejbližší. Spolehni se na svou intuici. Naprosto s tebou souhlasím, že medikace je opravdu to nejnejnejzazší "řešení". Respektive ono to totiž vlastně žádné řešení není. Je to jen taková ta "regulace", na které je nejhorší to, že nejen nic neřeší, ale celkově věci (zdraví) ještě zhoršuje.
Držím palce, vaše malá je ještě opravdu malá a má velkou šanci.
Přesně tak,
léky tlumí jen důsledek, ale absolutně už nepátrá po příčině problému. Jsem moc vděčná za tyto a podobné stránky, člověk tam najde spoustu inspirace. Není teď moc času, ale určitě si to tady všechno postupně projdu. Ted jsme se rozhodli zkusit toho léčitele a homeopata. Pevně věříme, že to k něčemu bude a hlavně je to o přírodě ne o chemii....
Děkuji Olgo a přeji hodně štěstí!
Hanka
Ahoj Veverko,
já musím reagovat, i kdybych nechtěla.
Zdá se mi, že náš problém je dost podobný a já asi tak před rokem a půl "šílela" úplně stejně jako ty. Ne že bych dnes už nešílela, ale trochu jsem už pochopila ty body, co tu vypisovala Dewey.
Dnes je naší Ninušce 3 a půl roku (je narozená v březnu 2006 - o rok starší než vaše Andulka).
Sice chodí, ale jinak nikdo neví taky, co jí přesně je. Taky jsme měli podezření na autismus, ale klasický děts. aut. se nepotvrdil.
Neukazuje, nemluví, jen drobet občas žvatlá, vše okusuje, co se málokdy jednou naučí, zase jakoby zapomene, vývoj prý kolem roka ... no nebudu to tu vypisovat - kdyby tě to zajímalo vše se o Nindě dozvíš na www.autiktusticka.blog.cz .
Já sama jsem teď už taky došla na homeopatii i na kineziologii ... děláme vojtu (protože ta chůze nic extra, i když začala ještě v širší normě), hipoterapii, plavání, ... no vždyť to znáš.
Nechci tě uklidňovat, že bude líp, protože v to věříme všichni. Ale každopádně ti můžu potvrdit, že může být vždycky hůř :o)
Myslím tím třeba epilepsii, která u naší Ninušky propukla ve 2 letech a 2 měsících. A teď řešíme spíš než to, jak ji posunout dopředu, třeba že má jeden záchvat za druhým a musíme ji tlumit diazepamem nebo je sice má minimálně, ale jen "vegetuje" totálně utlumená antiepileptiky, že jen sedí na gauči, zavřený oči a slintá.
Tak je zase vysazujem a zkoušíme nový ... no, nenudíme se :o)
Chci se zeptat, dělali vám taky už genetické všetření? Předpokládám, že se nic nenašlo, pokud jo.
Tak Veverko, já držím moc pěsti a myslím na vás. Jo, a bude líp, uvidíš!!!! Lucka
Ahoj Lucko,
moc děkuju za Tvůj příspěvek. Vím, že může být mnohem hůř. Po zkušenostech z motola, lázní, hipoterapie a dalších míst, které teď navštěvujeme a vidíme ty spousty spousty nemocných dětí....často na všechny ty nemocné děti myslím, je to strašné.. Když člověk do tohoto světa nenakoukne, absolutně netuší, co všechno se kolem něj děje. Připadá mi, že jsem snad dřív žila v nějaké izolaci...
Určitě nakouknu na vaše stránky! Genetiku máme za sebou, zatím nic nenašli, ještě dodělávají testy na rettův syndrom, ale myslím, že ani tam nic nebude. Koncem října jdeme na neuro a chci se domluvit s mudr, aby jí znovu udělali EEG. Máme za sebou jen jedno a tam má hraniční výsledky i když mi pak všichni říkali, že je to ok... Jen nevím, jakým způsobem to s naší hyperaktivitou, neklidem, plácání do hlavy zvládnou.
Je mi moc líto, že se vám ke všemu tomu přidala ještě epilepsie :o((( Doufám, že se vše upraví a zase se budete pomalu posouvat dopředu!
Přeju hodně štěstí a síly!
A že to bude lepší? Musí! Pro nás všechny!
Hanka
Dokonce i testy na Rett syndrom
máme za sebou - letos v červnu přišel výsledek, hrozně jsem se toho bála. Naštěstí negativní - jenže ... ono nic není stoprocentní. Ach jo.
A komunikace? Doufám, že jednou malá pochopá, co to je!
Lucko,
vypadá to, že opravdu máme hodně společného. Naše malá nekomunikuje také. Maximálně se začne vztekat a já můžu zkusit 100 možností, jestli se trefím. Máme v plánu komunikaci podle kartiček, že známé věci, jídlo, nočník, lidi apod. bude mít vyfoceno... Ale vůbec neukazuje, tak netuším, jestli pochopí, k čemu to je :o(((( Znakování taky selhalo...Neustále se snažím opakovat jednoduché věty.. Aňa ham - apod.. ale vydolovat to z ní.. nereálné. Přitom když už baští, tak pořád mele ham, mnam, aňa ňam, ale říct si o to sama, není schopná. Jak se snažíte komunikovat vy?
Na rettův syndrom ještě čekáme. To by možná vysvětlovalo to bouchání do hlavy, ale nějak jsem vnitřně vklidu. Nevím proč, ale o celé genetice jsem přesvědčená, že tam problém není. Šestý smysl? Tušení? nevím, ale z toho nervozní nejsem a netuším proč.
Pro Veverku
U nás kartičky zatím selhaly. Malá to nějak nepochopila, že se to má vyměňovat za věci.
Je to peklo, když pořád nevím, co chce. Když je to něco, na co vidí, tak se k tomu nebo pod to postaví, kouká na to a křičí. Tak jí to podám, i když taky snažím dávat jí na výběr, aby aspoň musela po jedné z věcí sáhnout, aby měla volbu... U vás to musí být o to horší, že si tam malá nedojde a nemůže tudíž na to ani koukat.
Zase aspoň trošilínku mluví! Naší Nině je už 3 apůl roku a zatím ze sebe nedostala ani jednu smysluplnou slabiku, o slově ani nemluvím!!!!
S porozuměním je to velmi slabé. Aspoň to tak vypadá. Nejhorší je, že vůbec neimituje, nic nenapodobuje. Když vidím roční děti, který nás ve všem předhání - jak v řeči, tak v chápání, v hrubé i jemné motorice ... tak je mi smutno.
No nic, člověk musí jít pořád dál a zkoušet, čím by malé usnadnil život.
Všechny příběhy mě zajímají, samozřejmě že obzvlášť ty, které nám jsou podobné. Ale u vás je to ještě trochu jiné - protože u vás se jedná taky o holčičku! Když to vezmu kolem a kolem, tak většinou s podobnými problémy narážím na chlapce :o)
Pro Tušku :o)
Tuško, tak jsem se hrozně nasmála! Jen letmo jsem nakoukla na tvůj blog a při čtení článku V ČEM MĚ VYCVIČILO MATEŘSTVÍ jsem se smála a to opradu nahlas :o) Protože jsem se v podstatě ve všem poznala :o) Máš to moc hezky udělané, já bych asi na nic podobného neměla čas a snad ani energii :(
Zmínila jsi homeopata. Co vám řekl? Pomáhá to v něčem?My u něj byli dnes a mám z toho hrozně dobrý pocit. Byla to paní, věnovala se nám dvě hodiny, vklidu jsme povídali, nikam nespěchali, chtěla vědět úplně vše. Kupodivu to tam zvládla i Andulka, nebyla ani moc uječená :) Poprvé za celou tu dobu chození po doktorech mám dojem, že nám opravdu chce někdo pomoci, že ho zajímáme a má na nás čas! Což se o doktorech, kteří mají narvanou čekárnu a dítě vyšetří letmým pohledem od stolu, maximálně nějakým poklepem absolutně nedá říct. Ted bude týden přemýšlet, vymýšlet, hledat léky. V podstatě si také myslí, že by to mohlo být z očkování. Říkala, že zkusíme nějakou léčbu a když nepomůže, objedná z anglie nějaké preparáty, které se používají po takovéto reakci na hexa. Ta homeopatka je ve združení proti očkování a říkala, že jí píšou rodiče každý den, že se jim něco podobného po očkování stalo. Je hrozně moc podobných případů!
pevně věříme, že nám spolu s tím léčitelem pomůžou. Musí to vyjít!
Hanka
Homeopatka
Hani, můžeš sem dát kontakt na tu homeopatku u které ji byla?
pro Veverku,
prostě každá hledáme pro to naše dítko to nejlepší řešení,jaký lze nalézt, zkoušíme to a to, pak objevíme ono,pak se to zlepší a to je ten impuls, který nás pak žene víc a víc dopředu, máme radost z každý prkotiny, kterou dítě zvládne, stačí úsměv, nebo konečně řekne "mám tě lád"...jestli to je okoukaný z dvd nebo naučený, je mi fuk...řekl mi to a objal mě, to byl můj impuls k tomu, že nevzdávám, že Tedí jednou bude schopen sám fungovat, třeba s min.pomocí, ale zvládne to, nebude se trápit, že lidi na něj koukají, proč tak divně mluví nebo se chová nepřiměřeně situaci.
Anička je ještě malá, myslím, že se správným vedením a přístupem se toho dá hodně zlepšit, chce to zkoušet a věřit, že to půjde!
Zkuste kontaktovat rannou péči nebo spc, kde by vám pomohli s komunikací, to je hlavní věc, kterou je třeba se začít učit, pokud vázne, pak už se zvládne hodně věcí.
Najít spouštěč toho bouchání do hlavy, já vždycky hledám příčinu, která to nežádoucí chování způsobuje, vždycky tam nějaká je, není to bezdůvodné.
Z.
Bouchání do hlavy :o(
To je právě to, co nás teď nejvíce trápí. Začalo to v lednu, v prosinci jsme byly těch 14 dní v motole. Takže mě napadají různé možnosti:
1) trauma z motola a tímto to dává najevo?
2) neumí komunikovat, nedokáže ukázat, nemluví, jen křičí. Kolem dvou let se děti většinou hodně rozpovídají. Ona nekomunikuje, takže možná tím dává najevo svou bezradnost?
3) možná epilepsie? cítí něco v hlavičce?
Jiné možnosti mě nenapadají. Kvůli možné epilepsii chci znovu na EEG. Komunikaci chci zlepšit pomocí obrázků. Už mám spoustu věcí nafocených, stačí vytisknout, dát do folie. Jen nevím, jak nám to bude fungovat, když vůbec neukazuje...třeba ano..
A trauma z motola? Pokud je to ono, tak nevím co s tím... Mazlíme, tulíme, projevujeme lásku jak jen můžeme.... snad to stačí?
Nevím...
Z rané péče k nám chodí už delší dobu a chodíme jednou týdně do SPC na program pro děti. Po novém roce máme objednanou aplu, tam by nám snad taky poradili, jak na zlepšení komunikace.
Navíc se mi zdá, že mi stále spoustu spoustu věcí nerozumí, že nechápe, co jí říkám :o(
Ta komunikace je u nás velký problém :o(
Nejhorší je,
že se bouchá i když je v naprosté pohodě. Směje se a do toho se plácne. Když jí řekneme, at to nedělá, plácá se ještě víc a směje se, ¨jako by to byla velká sranda. Když je nervozní a v nepohodě, plácá se o to víc. Opravdu nevíme co s tím :o( Ještě nás napadlo, jestli by to nemohlo být z dlouhodobého braní nootropilu. Má v nežádoucích účincích napsáno neklid, nervozita. A brala ho cca rok a čtvrt, s přestávkama. Ale teď už jsem jí ho asi 3 měsíce nedala a nezlepšilo se to.
pro Veverku
Milá Veverko,
mám téměř pětiletou holčičku s diagnózou vývojová dysfázie a prošla si různými obdobými, dokonce i tím boucháním se do hlavy. Ten nootropil brala Vaše Anička docela dlouho a je možné, že si vytvořila určitou hladinu, takže třeba ještě chvíli potrvá, než se tělíčko pročistí. Moje dcerka brala Rivotril a museli jsme ho vysadit, protože se sebepoškozovala, mlátila hlavičkou o zeď nebo o zem, kousala sebe i nás, bylo to hrozné období. Po vysazení taky nějakou dobu trvalo, než se vrátila do "normálu". Od té doby podobnou medikaci odmítám,a to včetně léků na spaní, se kterým má mimo jiné stále značné problémy.U Aničky to může být také kvůli neporozumění okolnímu světu.Když se na to dívám s odstupem, tak se mi zdá, že všechno chce svůj čas a že se vyzráváním CNS hodně věcí mění a ujasňuje. Je to sice nekonečné, hrozně náročné na trpělivost a vůli rodičů, ale každé dítě se někam posouvá, jen to různě dlouho trvá.Zkoušejte cokoliv, o čem jste přesvědčená, že může pomoci, protože( a je to docela smutné) od mnoha lékařů se pomoci bohužel nedočkáte. Nejhorší ze všeho je ta nejistota, když nevíte, co si o tom všem máte myslet a připadá Vám všechno jako špatný sen.
Hluboce před Vaší odhodlaností smekám a přeji hlavně pevné nervy a výdrž.
drzim Vam moc palce
Veverko, nevzdavejte to a bojujte, nikoho jineho Andulka na svou obranu nema. Vsechny Andulcine zvlastnosti maji nejakou logiku, bohuzel Vam neumim rict jakou, ale pokuste se klubicko rozmotat. Je mozne, ze Andulka pocituje bolest jinak nebo ma zvlastni reakce na bolest. Pokuste se najit nekoho, kdo bude mit nejakou vizi, jak z toho ven - tzn. teorii, proc to tak je a jak z toho vybruslit.
Hance
Ahoj Hani než jsem začala číst tak podle fotky jsem poznala Aničku.Příběh jsem si pečetla a jako u všech ostatních jsem brečela i když jem věděla už před tím všechno co jsme si pověděly v Košumberku jak na tom jste.Já věřím že se Anička zlepší a jednou ti řekne jak tě má moc ráda.Já se taky těším až my to jednou ten muj prcek řekne.Mějtese moc Faj a nevzdavat se držíme palečky Monika a Davídek.
Pro MONIKU A DAVÍDKA
Ahoj Moniko :o) Já už dlouho přemýšlela, že náš příběh někam napíšu, ale takový konečný impuls jsi mi dala až Ty v lázních! Takže Tobě vlastně patří díky za to, že tento článek vznikl. Jak si to doma užíváte? Doufám, že vyšetření, které vás čekalo, dopadlo dobře! My dnes byli u homeopatky. A mám z toho dobrý pocit. Poprvné mám pocit, že někoho zajímáme, že někdo pátrá po tom, co se mohlo stát, že na nás má čas a nervozně se nedívá na hodinky, že v čekárně má ještě další spoustu dětí a já mu nemůžu pořádně vše ani říct. Spolu s tím pondělním léčitelem nám dali opravdu naději, že by mohlo být lépe. Věříme tomu!
Moniko, Davídku, moc na vás s Aničkou myslíme a mooooooooooc držíme palečky, aby bylo jen lépe a lépe. Mějte se krásně a děkujeme, že jste nám ty lázně pomohli zvládnout.
Hanka a Anička
pro Veverku,
Anička je opravdu malá ještě, pokud Ti hned nepochopí komunikaci pomocí obrázků nebo fotek, tak nevadí! stačí jí to prostě jen ukázat, třeba vyfotit obchod, a než tam půjdete, jí to ukázat, ona si to po nějaký době spojí dohromady, je opravdu malá ještě, hnedka to nevzdávat.
Někdo se to naučí ve 3 letech,někdo ve 4, to je různý, Tedí najel na strukturu s fotkama ve 3 letech až, a až ted ve 4,5 na piktogramy.
To že neukazuje, to nevadí, přesto to zkoušejte, je to těžký, hlavně nesrovnávat,že moje holčička neumí to a to a tamhleta je menší a už umí to a to...já to dělala s Tedískem a hrozně mě to užíralo, pak jsem přestala chodit na hřiště a nevšímala si ostatních dětí a najednou mi to bylo jedno, chodíme na procházky, taky se tak vyhnu střetu s maminkama.
Neporovnávat...to jsem se naučila a je to lepší, naše děti jsou jiné,mají jiné prožitky, myšlení, nám stačí maličkost k radosti, stejně tak stačí maličkost, která nás rozhodí,proto nelze srovnávat maminky s dětmi, které se vyvíjí přiměřeně věku.
Já Tedího odmala mazlim, pusinkuju, vyžaduje to, a myslím, že to strašně důležitý, pokud to dítě chce, dávat mu najevo pořád co nejvíc, jsou děti, které to nemají rády, to je zase jiná kapitola, ale pokud oto stojí, tak ho pohladím, dám mu pusu, řeknu, že je moje sluníčko, podporuju pořád jeho sebevědomí, zní to hloupě, ale je to fakt důležitý, má pak chut do nových věcí.
tak přeji hezký ráno Z.
PRO VŠECHNY MAMINKY - KONTAKT NA HOMEOPATA
Maminky, píšu to takhle všem, kdo by měl zájem, ať se to neztratí u jednotlivé odpovědi.
Dnes jsme byli s Aninkou u homeopatky. Mám z toho výborný pocit. Poprvé mám dojem, že nám někdo chce opravdu pomoci. Věnovala se nám dvě hodiny, povídali jsme úplně o všem, chtěla vědět každý detail. Prostě naprosto jiný přístup! Doteď jsme zažili jen nervozní doktory, kteří mají narvané čekárny dětí, nemají na nás čas, dítě vyšetří pomalu od stolu, nechtějí v podstatě slyšet nic z toho co jim chcete říct, protože přece už čekají další děti a času tak málo. Já vím, že toho mají opravdu spoustu! Ale tady jde o moje dítě a chci, aby mu lékař věnoval maximální pozornost a péči.. jenže to je prostě scifi...
Dnes proběhla dlouhá konzultace, týden bude přemýšlet, vymýšlet co by nám mohlo pomoci. Také si myslí, že by to mohl být důsledek očkování. Pokud by nepomohlo to, co vymyslí, objedná nějaký preparát z Anglie, který se používá v těchto případech (podobná reakce na hexa)
Těchto případů, kdy ze zdravého dítěte se po zaočkování stane naprosto "jiné" dítě je čím dál víc!
Doufám, že nám pomůže. Věříme tomu! Naděje tady je!
Kdo by měl zájem, uvádím kontakt.
http://firma.maxportal.cz/detail/ludmila-sedlakova
Jen prosím, dnes jsme u paní byli poprvé, nemůžu zaručit, že nám to pomůže, jen tomu chceme věřit. Věříme, že bude líp. Co zaručit můžu je to, že paní je maximálně ochotná, vstřícná a opravdu se snaží dopátrat příciny problému.
A koho trápí podobný problém jako nás, uvádím i zajímavé stránky, které se právě očkováním zabývají. Při čtení 10 mýtů o očkování mi běhal mráz po zádech... Tato homeopatka s tímto sdružením spolupracuje:
http://www.rozalio.cz/
Hanka
na homeopatii chodíme již 3 roky
a taky si homeopatka stejně jako u tebe Veverko myslí, že by to Vojtík mohl mít z očkování. Příště sebou mám vzít očkovací průkaz.
Jinak bouchání do hlavy. Syn měl specifický problém - řval a bouchal sebou o zem. Co když naším dětem je chronicky stabilně zle, taky, když nás něco bolí - máme tendenci si na to šahat, bouchat, tlačit - převýšit bolest ještě větší bolestí.
U nás před 2 roky něco zabralo, ale taky jsme toho dělali hodně, takže ani nevím co. (Vysazení alergických potravin, homeopatika, čištění organismu ponocí aloe, hlívy ústřičné, přidávání omega 3, probiotik, dle psychiatra ukončený vývoj CNS).
Ze zkušeností, co jsem posbírala za oněch takřka 20 let synova života jsem poznala, že se snažíme jakožto rodiče vše zvládat bez různých přidatných léků, protože ony neléčí podstatu, jen projevy nemoci,rodiče je dětem nechají nasadit, teprve až jim samým je opravdu zle a nezvládají psychicky stav svého dítěte, prostě, když je opravdu zle. Do té doby se snaží oddálit léky na hyperaktivitu, na cokoliv - mají pravdu. Psychiatr tyto léky častokrát nabídne a je jen na rodiči, jestli bude souhlasit s touto léčbou.
Když mi syn degradoval po metální stránce, byl rovněž na takovém vyšetření v Ov a pak ještě v Motole. Ta lumbální punkce mi dala rovněž zabrat. Nenašlo se samozřejmě vůbec nic. Po tomto jsem se zařekla a dost, konec s vyšetřeními. Co to udělalo se synem? Bál se vyjít z bytu, bál se všeho, jeho úzkosti se ještě znásobily.
Ale dokud máme jako maminy tu sílu jeďme dál, zkoušejme, zda našemu dítěti nepomůže ta a ta terapie, třebas ta kterou teď začneme, bude právě ta pravá. Mému synovi již zřejmě nepomůžu natolik, aby z něj byl zdravý 20letý mládenec, ale třebas to dokážu, že z něj bude spokojený, vyrovnaný mladý muž.
Komunikace
Musím taky reagovat a napsat naše zkušenosti. Já myslím, že Anička je hodně inteligentní, ale ta komunikace je problém a proto se zraňuje, protože se s váma nedorozumí, nebo něco chce a nedokáže vám to sdělit. Taky se tím může uklidňovat, navozovat řád. U našeho Martina (4roky) se mi zdálo, že tyto věci vymizely, doma je téměř nedělá. Od září začal chodit do školky, dnes jsem ho sledovala, jak se často točí, když ho asistentka krmila, začal strašně rychle házet hlavou sem tam. A když přišla krize a on tam vůbec nechtěl být, začal řvát a mlátit hlavou, což už jsme dlouho nezažili. Myslím, že ta školka je pro něho velká změna a některým věcem tam nerozumí a proto se mu tyhle stereotypie vrací. Komunikace je důležitá, ale myslím, že začínat fotkama nebo kartičkama je brzy. Nám radili nespěchat a komunikovat nejprve s předměty, které symbolizují činnost např. lžička znamená jídlo,... Rulička od papíru - jde se na nočník, malá botička - procházka,.... Z SPC nám radili ty trojrozměrné předměty nepřeskakovat, protože by se mohlo přeskočit určité vývojové období, že by se nemusel rozmluvit. A naučit na obrázky nejde taky hned, chce to nácvik. Náš Martin moc vztah k obrázkům nemá, ani v knížkách, takže zůstáváme u předmětů. Jinak doufáme s vámi, že se stane zázrak, třeba zázrak vědy....
Veverko
Z Tveho povidani je poznat, jak moc jsi nekdy zoufala, bezmocna a frustovana. Cisi z nej, ale take obrovska sila a odhodlani vyporadat se vsim co Vam osud nadelil. To odhodlani prameni bezpochyby z lasky, kterou k Andulce citis (a bud si jista ze i ona k Tobe) a jsem si jisty, ze prave ta Vam pomuze ty trable zvladnout.
Chci rict, drzte se, nevzdavejte se, nikdy! Vzdy, i kdyz to tak treba zrovna nevypada, existuje realna nadeje, ze bude lip, a zazraky se deji i v dnesni divne dobe!
Preju Andulce zdravi, Tobe Veverko stesti a drzim palce homeopatikum.
A.H.
Kaštánkovi...
Díky, nevzdávám to a nevzdám. Nikdy. Hanka
Homeopatie a spol.
Náš Vojta (13 let) má asi 3 týdny homeopatika. Od samého počátku na něj mají ten vliv, že je v lepší náladě, někdy až euforický, jaksi "tvůrčejší" (že by dobrovolně vzal tužku do ruky a čmáral, to bylo například vzácné, vyhýbal se tomu, protože mu to nejde). Neboli, nastaly změny na duševní a emocionální úrovni, což je údajně optimální. Jsem teď chytrá jak rádio, protože jsem přečetla na doporučení našeho homeopata knihu George Vithoulkase Homeopatická věda. Chtěla jsem totiž aspoň trochu porozumět tomu, jak homeopatie funguje. A myslím, že ta knížka je pro tento účel ideální. Přečetla jsem ji s velkým zájmem. Takže homeopatie ano a je velice důležité, aby byl homeopat dobrý a hlavně zkušený. Znalosti prostě nestačí. Intuice a zkušenost jsou možná ještě důležitější.
Myslím, že je homeopatie výborná v kombinaci s tím, co děláme, a to je, jak už tady všichni vědí, protože jsem horlivá propagátorka, přístup zvaný HANDLE. Info je tady na webu v článku Jak jsem potkala HANDLE (přístup).
A ještě mě napadly dvě věci. Totiž že třeba Anička nechce došlápnout na plosky nohou, protože je má velmi citlivé. Je tam přece spousta nervových zakončení, reflexních bodů, akupunkturních bodů (z mého laického pohledu se tyhle kategorie asi v praxi prolínají). Zkusili jste, co udělá, když ji polechtáte na nožičce? Nestáhne ji? U Vojty to bylo i potom, co začal chodit, tak, že když jsem ho v dobrém úmyslu chtěla postavit na takovou tu rohožku se špuntíky, aby si masíroval právě ty reflexní body, rovnou situaci vyhodnotil jako nebezpečnou a stáhl, resp. vytáhl nožičky málem k bradě:-).
A k tomu bouchání do hlavičky. Třeba si tak stimuluje sluch - kostní vedení nebo se snaží přehlušit rušivé zvuky, které jí působí stres. A taky mě v téhle souvislosti napadlo: znáte kraniosakrální terapii?
Tak to je (prozatím:o)) všechno, co mě napadá.
Pro Olgu
Olgo, díky za rady. Jsem ráda, že u vás homeopatie pomáhá. Určitě tady budu informovat, jaký to má vliv na nás.
Plosky Anička natolik citlivé nemá. Spíš se nám zdá, že není lechtivá vůbec. Dělám jí i masáže chodidel proti plochým nohám a žádnou extrémní citlivost nepozoruju. A na podložce s bodlinkama taky cvičíme i na čočce a tam bez problémů vydrží...
Na přístup Handle určitě nakouknu, ještě jsem to nikdy neslyšela.
A ke kraniosakrální terapii.. Právě jsem si ji našla na netu, takže už vím, co to je :) Možná by to stálo za úvahu, ale malá se musí nejdříve zklidnit, k čemuž nám snad pomohou ty homeo. Jinak by ležet na podložce a nechat se masírovat určitě nevydržela.. Vlastně jo.. asi 3 vteřiny, pak by tam hned seděla jak hříbek a poskakovala a mávala rukama...
Tak pokud bude ještě další nápad, určitě sem s ním :)
Díky moc, Hanka
Ad hypo- a hypersenzitivita
Někdy to může být tak, že je dítě natolik přecitlivělé (tedy hypersenzitivní) např. v oblasti hmatu, že svoje hmatové vjemy raději zablokuje, aby je nezraňovaly, takže se jeví jako hyposenzitivní. Tak jsme se to aspoň učili na kurzu HANDLE a vlastně i na týdenním kurzu Domana (www.iahp.org).
Olgo
tak jsem nakoukla na Handle a vypadá to dost zajímavě. Při čtení jsem si všimla, že jste vyzkoušeli i aminokyseliny, jak to na vás působilo?
Aminokyseliny
To už je dávno, 10 let.
Tehdy měl Vojta období, kdy se po dlouhé měsíce nic neměnilo, což bylo dost frustrující. Nemůžu říct, že bych nepozorovala vůbec nic. Například vím jistě, že po několika kúrách mě zafixoval pohledem asi na 20 metrů, což dřív nepřicházelo v úvahu. Taky v té době (ve 4 letech, tj. na konci našeho "aminokyselinového" období) začal chodit, ale to už bylo nastartované, protože předtím 2 roky lezl. Takže jsme nepozorovali zázraky, ale jistý posun určitě.
Aminokyseliny
Tak to je už je opravdu dlouho... Také jste byli u těch rusů? Jak dlouho to malý bral? My to zkusili jen na měsíc, ale malá byla pořád nemocná, nějaké virozy, teploty, takže jsme to vždy přerušili.. no efekt to tím pádem asi moc nemělo, ale během toho měsíce měla pár chvil (např. 2 téměř celé dopoledne) kdy se opravdu zklidnila, nebouchala a zdálo se mi, že více pozoruje. Jen pro nás bylo hrozné utrpení ten režim nic předtím 2 hodiny nejíst, pak 20min po. Nabouralo nám to celý režim spaní, jídla, navíc malá nespolkla celou tobolku, musela jsem jí to rozpouštět ve vodě a to ji pak hrozně pálilo. Brečela u toho, měla olezlou červenou kůži kolem rtů... Doktorka z té spol. nám říkala, že to není problém... No ale ted jsme se po tom měsíci rozhodli raději vyzkoušet tu čínskou medicínu, jsou to přeci jen bylinky ... a homeopatika.
Ale pořád ve mě hlodá, jestli jsme přeci jen neměli vydržet ty 3 měsíce, co nám řekli, že bude min. potřeba...
Předem děkuji za millý
Předem děkuji za millý komentář a přeji hodně optimismu lásky a hlavně štěstí a píle bez toho se nic nezmůže. I my cvičili Vojtu i když se starším synem a dodnes tvrdím kdo necvičil neví co je to bezmoc rodiče nad křičícím miminkem. Syna jsme i přez hrůzné prognózy jakože mu neporoste levá strana zhroutí se mu páteř atd. dovedli k "normállu" dnes má 8 let a je to zdravé úspěšné dítě které si naštěstí nic z toho nepamatuje a které miluje našeho autíka Lukiho. Tak hodně sil a na tu aplu určitě počkejte oplatí se to jsou tam nejlepší odborníci na autismus. Lenka a Lukajda
Leni,
jsem ráda,že to u Vás takhle dobře dopadlo!
Vojtu jsme skončili ve dvou letech, protože už se to prostě nedalo. Jednak jsem ji už neudržela a taky si malá udělala naprostou fobii. Poslední cvičení jsme měli před koupáním.. a tak jsem vždy napustila vodu, šla s ní cvičit a pak jen šup do vany, kde se uklidnila. Jenže postupně už se tak bála puštění vody v koupelně (myslela si, že jdeme cvičit) že vždy s šíleným řevem a děsem v očích přilezla a ještě dlouho jsem ji musela uklidňovat... Naštěstí Bobatha bere jako hru a zvládá to v naprosté pohodě. Navíc nám už ke konci dal mnohem víc než Vojta....
Hodně síly a zdravíčka celé Vaší rodině! Hanka
Držím palce
Ahoj Veverko,
moc děkuji za překrásný dopis plný lásky k Andulce.
Všichni ti moc držíme palce, ať vše překonáte.
Péče o postižené dítě je během na velice dlouhou trať a když už si myslíš, že se ti daří, tak vyvstanou další a další problémy. Je to nekončící koloběh a obrovský boj plný psychického vypětí.
Našemu synovi bylo letos 20 let a je mentálně postižený, trpí epilepsií a jeho diagnóza je spastická forma DMO. Vašík nechodí, nemluví, je inkontinentní a dle posudku soudního znalce je totálně závislý na pomoci pečující osoby.
Také se potýkáme s tím, že nám nedokáže říci ani naznačit, co ho bolí, co chce a pod. Všechno musíme vycítit a pochopit z jeho mimiky o omezených gest. Je to hodně těžké, stejně jako to máš těžké ty s Andulkou. Nic z toho všeho ale není zbytečné. Je to pro nás pro všechny obrovská zkouška trpělivosti lásky a soucitu, jak to určitě cítíš i ty. I já mám stejně jako ty sen, že se Vašík jednou ke mně rozeběhne, dá mi pusu a řekne mi tatínku. Vím, že to je pořád jen sen ale naše sny nám nikdo nemůže zakázat ani vzít. Nikdo kdo si neprochází podobnou situací nemůže takové sny pochopit, ale tady jsme na všichni na jedné lodi a chápeme tě. PS: Doufám, že jsme omylem nenasedli na Titanik. :-)
Děkuji za milá slova...
Dnes je asi nějak potřebuju. To moje sluníčko právě spokojeně spí v postýlce. Nemá svůj den. Vlastně ho nemá už pár dní. Našla si nějakou novou formu neklidu... zrychleně dýchá. Ne pořád, ale přidává to na síle každým dnem. Včera jsem s ní byla u naší doktorky. Dýchání má čisté, ani na srdíčku nic neslyšela. Taky jí připadalo, že je to psychického rázu. Každopádně nás doporučila na kardiologii, aby se srdíčko vyloučilo. Jdeme tam příští čtvrtek.
Zase jsem dole, úplně. Musím hledat sílu až někde v patě... Minulý týden jsme byli u léčitele.. dva dny byla v naprostém klidu, skoro se nebouchla, jen vše pozorovala.
No.. teď je zase vše jinak. Ale věřím, že je to jen dočasné... nedávno se uklidňovala tím, že dělala pořád takovou houpačku na podlaze.. Ležela a houpala se... hodně často... Teď už se nehoupe, ale máme novou formu... Ach jo...
Hlavně aby to nebylo to srdce....
Pepo, přeji Tobě i celé rodině hodně hodně síly a trpělivosti a doufám, že svůj sen nikdy nevzdáš.
Hanka
Dýchání
Veverko, to nebude srdíčkem, neboj se.
Moje dcerka (autismus, ment. retardace, nemluvící, 10 let) to co popisuješ, dělá taky. Je to určitě psychického rázu, ona se tím uklidňuje. Dýchá velmi rychle, náš psychiatr říkal, že si tím navozuje takový stav, nevím jak to popsat, motá se jí z toho zrychleného dýchání hlava a je tak trochu jako opilá. Toto dělá když je z něčeho nervózní, nebo když už je unavená a tím pádem se u ní rychle střídají nálady, z pláče do smíchu a zpět, střídavě oblačno...Taky to máme s porozuměním těžké, máme sice komunikační deník, v něm barevné fotografie a naučila se je používat, nosí nám je. Má kartičky zalaminované a nelepené na suché zipy v deníku. Má tam oblíbené činnosti, např. fotku magneťáku, ráda poslouchá písničky a neumí ho sama pustit. Pak tam má pití, oblíbené hračky a jídlo. Takže ale neumí říct, když ji něco bolí, proč je smutná atd, je to trápení. Budem se snažit pokračovat pomocí obrázkového komunikačního systému PECS. znám holčičku co má stejnou diagnozu jak my a je o dva roky mladší a skládá z obrázků věty JSEM SMUTNÁ PROTOŽE PRŠÍ, JÁ CHCI TATÍNKA A AUTO JET DOMU apod. Takže naděje je vždy, jen na tom zamakat. Jsme z Brna a je tu super logopedka na alternativní komunikaci, se zkušenosti s autisty. Ale ještě zpět k tvému příběhu. Opravdu jak to popisuješ, myslím, že žádného problému se srdíčkem apod. se nemusíš bát. Zajdi na kardio pro jistotu, ale váš problém je ve FRUSTRACI Z OMEZENÉ KOMUNIKACE A POROZUMĚNÍ.
Eriko, děkuji...
Také si myslím, že srdíčkem to není... Je hrozně neklidná a vymýšlí si různé způsoby na zklidnění. Tohle je další z nich, jen je nový, tak si musím trochu zvyknout.. do toho se ještě bouchá, často frká jako kůň (od té doby, co jezdíme hipoterapii a pořád ji učím jak frká a dělá kopýtkama..)... no je zajímavé ji pozorovat od rána do večera... Myslím, že kdo ji vidí poprvé, tak se musí dívat s otevřenou pusou....
Kartičky máme v plánu, uvidíme jak nám to půjde...
Na logopedii jsme chodili 2x týdně v lázních, ale absolutně bez efektu, andulka vůbec nespolupracovala... ale je pravda, že paní neměla zkušenost s dětma jako je dcera.... Snažím se najít někoho na netu, zkusím to i přes ranou péči...
Pokud by měl někdo kontakt na dobrého logopeda v Praze, který se specializuje na alternativní komunikace, budu moc ráda!!!!!
Eriko, nezkoušeli jste homeopatii? My se do ní pouštíme teď, zítra si jdeme pro preparáty, tak jsem zvědavá a zajímala by mě zkušenost ostatních maminek s podobným problémem jako máme my...
Hanka
alternativní komunikace a spol.
v Praze je dokonce Centrum pro alternativní a augmentativní komunikaci - podívej se na www.alternativníkomunikace.cz
Tam působí, nebo aspoň působila (ale myslím, že tam stále působí :-), nějak se do toho motám) Mgr. Lucie Laudová, logopedka a spec. pedagožka. Ta má, pokud vím, také svou vlastní logopedickou ordinaci. V Praze 10 v Kodaňské ulici.
Homeopatika má Vojta 4 týdny. Od samého počátku, co je bere, se mu zlepšila nálada, jede jako dráha. Pořád blbne, směje se, povídá...což je asi dobře. Dobré je, když homeopatika v první řadě působí na mentální a emocionální úrovně člověka. Koncem října máme další konzultaci s homeopatem, tak jsem zvědavá. Každopádně se mi homeopatie zvá dobrou volbou a teď mě trochu mrzí, že jsme nezačali dřív. Ale asi to tak mělo být. Tak ať zaberou i u vás:-)
Olgo,
díky za info a také rady k Handle!
Pro homeopatika si jdeme zítra, tak jsem hrozně moc zvědavá. Modlím se, ať už nám něco pomůže a trochu zklidní!!!!!!!!!!!!
A moc moc ráda čtu .), že u vás to funguje. Moc gratuluju!
Hanka
Tady to rychlé dýchání
Tady to rychlé dýchání pravdidelně okysličuje krev a navozuje něco jako hypnózu jmenuje se to holotropní dýchání a my jsme právě tohle zkoušeli když jsem studovala vysokou školu (pedagogiku) je to neškodné i když nevím jak u postižených dětí. Náš Lukášek to nikdy nedělal ale zase má jiné "úžasné" nápady jak nás vystrašit a sebe pobavit. Lenka
A nemůže to být
něco takového - http://www.postizenedeti.cz/content/hyperventilace ?
Akorát nevím přesně, co to je.
Poslat nový komentář